Оцінювання у 5-х класах НУШ: особливості та проблеми наступності, Марія Барна
Оцінювання у 5-х класах НУШ: особливості та проблеми наступності
Особливості оцінювання у 5-х класах НУШ
-
Компетентнісний підхід: На відміну від попередньої системи, сучасне оцінювання орієнтується не лише на знання, а передусім на компетентність (уміння, навички, ставлення, цінності, застосування знань для вирішення реальних проблем) 1 2 3 .
-
Формувальне та підсумкове оцінювання:
-
Формувальне оцінювання розвитку течії навчального процесу і спрямоване на відстеження динаміки розвитку учня, коригування освітньої траекторії, індивідуальну підтримку 4 5 .
-
Підсумкове оцінювання для відповідності досягнутих результатів очікуваним у певний навчальний період (наприклад, семестр) 6 7 .
-
-
Інструменти оцінювання: Вчитель використовує різні методи – самооцінювання, взаємооцінювання, портфоліо, спостереження, письмові та усні роботи, тематичні підсумки й окремі завдання, щоденники розвитку 4 8 .
-
Рівні оцінювання: Використовуються рівні навчальних досягнень, які відповідають певній балі. В документах вказується спочатку рівень, потім бал—це краще орієнтуються учням та батькам 9 .
Проблеми наступності при переході з початкової до базової школи
-
Адаптаційні труднощі:
-
Педагогічні виклики: Неузгодженість вимог серед вчителів-«предметників», різний підхід до комунікації й оцінювання, що ускладнює адаптацію учнів 10 11 .
-
Проблеми з понятійним мисленням: У 5-х класах помітна несформованість понятійного мислення, що ускладнює засвоєння матеріалу, особливо з природничо-математичних предметів 10 .
-
Наслідки неузгодженості: Через розрив або неповторність навчальних програм і критеріїв оцінювання відбувається різке зниження навчальних результатів учнів, які до того були «відмінниками» 10 12 .
-
Недостатнє розуміння наступних принципів: Багато педагогів трактують наступність лише формально, що знижує ефективність переходу учнів з початкової в базову школу — організаційні заходи виконуються без глибоких змін у підходах до навчання й оцінювання 12 .
- https://mon.gov.ua/news/otsiniuvannia-v-59-klasakh-nush-vidpovidaiemo-na-zapytannia
- https://yakistosviti.com.ua/novyny/yak-otsiniuvatymut-uchnivstvo-5-9-klasiv-metodychni-rekomendatsii-mon
- https://nushub.org.ua/resource/osnovni-vymogy-do-oczinyuvannya-v-5-9-klasah-nush/
- https://naurok.com.ua/pro-ocinyuvannya-rezultativ-navchannya-uchniv-5-7-klasiv-nush-428977.html
- https://vseosvita.ua/library/osoblyvosti-otsiniuvannia-navchalnykh-dosiahnen-uchniv-5-ab-klasiv-u-2022-2023-nr-687646.html
- https://osvita.ua/school/93564/
- https://osvitoria.media/experience/otsinky-u-5-9-h-klasah-po-novomu-modeli-instrumenty-oriyentyry/
- https://arbook.info/kryteriyi-oczinyuvannya-nush-detalnyj-analiz-ta-praktychnyj-posibnyk-dlya-vchyteliv/
- https://nus.org.ua/2022/08/30/otsinyuvannya-v-5-klasi-nush-yak-vono-mozhe-staty-instrumentom-navchannya-ta-pidvyshhennya-motyvatsiyi/
- https://oplatforma.com.ua/article/2490-adaptatsya-pyatiklasnikv-do-navchannya-u-shkol
- https://naurok.com.ua/pedsovet-doroga-v-5-klas-osoblivosti-trudnoschi-problemi-u-nastupnosti-chast-1-208222.html
- https://ru.osvita.ua/school/method/upbring/1169/
- https://naurok.com.ua/post/ocinyuvannya-rezultativ-navchannya-ta-oformlennya-svidoctva-dosyagnen-uchniv-5-9-klasiv-nush-novi-vimogi-ta-pidhodi
- https://vseosvita.ua/library/adaptacia-ucniv-patih-klasiv-do-novih-umov-navcanna-problemi-nastupnosti-u-navcanni-9284.html
- https://barna-consult.com/otsinyuvannya-u-5-yh-klasah-nush-osoblyvosti-ta-problemy-nastupnosti/
- https://www.youtube.com/watch?v=FqGf82-w7v0
- https://nvg-school.site/docs/metodychna/narada-otsinyuvannya-5-klas.pdf
- https://vseosvita.ua/library/embed/01003kfs-05da.doc.html
- https://osvita.ua/school/estimation/
- https://naurok.com.ua/stattya-shlyahi-virishennya-zavdan-nastupnosti-mizh-stupenyami-osviti-343208.html
Додатки:
2. Загальні критерії оцінювання.
4. Критерії оцінювання мовно-літературної галузі (іноземні мови).
5. Критерії оцінювання математичної галузі.
6. Критерії оцінювання громадянської та історичної галузі.
7. Критерії оцінювання природничої галузі.
8. Критерії оцінювання інформатичної галузі.
9. Критерії оцінювання соціальної та здоровʼязбережувальної галузі.
10. Критерії оцінювання технологічної галузі.
11. Критерії оцінювання мистецької галузі.
12. Критерії оцінювання галузі «Фізична культура».
13. Свідоцтво досягнень.
Оцінювання результатів навчання учнів у закладах загальної середньої освіти урегульовано такими документами:
- Закон України «Про повну загальну середню освіту» (стаття 17);
- Порядок переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України 14.07.2015 № 762 (у редакції наказів Міністерства освіти і науки України № 621 від 08.05.2019, № 268 від 01.03.2021), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30.07.2015 за № 924/27369;
- Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1–4 класів закладів загальної середньої освіти, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 13 .07. 2021 р. № 813;
- Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5–6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 01 квітня 2022 р. № 289 (чинні для 5 класів);
- Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (затверджені наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України 13 квітня 2011 р. № 329, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11 травня 2011 р. за N 566/19304) (чинні для 7–11 класів);
- Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 21.08. 2013 р. № 1222 із змінами, додаток 2 (чинні для 7–11 класів);
- Інструкція з ведення класного журналу 5–11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06. 2008 р. № 496.
Поставте лайк, напишіть коментар і поділіться публікацією з друзями!
Це допомагає просувати блог і мотивує знаходити ще більше цікавого контенту!
Дякую кожному з вас! Ви — найкращі! 
Бережіть себе і родину!
Blog: https://educationpakhomova.blogspot.com/
Telegram: https://t.me/pakhomovaeducation
FB: https://www.facebook.com/educationXXII/
YouTube: https://www.youtube.com/@educationpakhomovа

Немає коментарів:
Дописати коментар