Оксфорд – у Харкові!
Додаткові бали при вступі до Каразінського
У 2020 році Каразінський університет проводить Всеукраїнські олімпіади для професійної орієнтації вступників на основі повної загальної середньої освіти з таких предметів:
- біологія — біологічний факультет;
- географія — факультет геології, географії, рекреації та туризму та екологічний факультет;
- математика — факультет математики і інформатики;
- фізика — факультет радіофізики, біомедичної електроніки та комп’ютерних систем, фізичний, фізико-технічний та фізико-енергетичний факультети;
- хімія — хімічний факультет.
факультет радіофізики, біомедичної електроніки та комп’ютерних систем,
фізичний факультет,
фізико-технічний факультет
фізико-енергетичний факультет
Графік проведення олімпіади з фізики:
До участі у змаганнях допускаються особи, які отримали повну загальну середню освіту, або є учнями випускних класів загальноосвітніх навчальних закладів, або мають право на отримання документа про повну загальну середню освіту в той навчальний рік, коли проводяться олімпіади. Олімпіади проходитимуть у два тури — дистанційний (перший тур) та очний (другий тур).
Учасникам другого туру олімпіад, які набрали не менше ніж 90 %, нараховуються 20 додаткових балів до одного з предметів сертифіката зовнішнього незалежного оцінювання при розрахунку конкурсного бала в університеті.
Завдання для дистанційного туру.
Положення про Всеукраїнські олімпіади Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна для професійної орієнтації вступників на основі повної загальної середньої освіти.
Оприлюднено Правила прийому до університету у 2020 році
Зимові експерименти
Зі снігом і льодом можна придумати чимало ігор та цікавих дослідів. Вони допоможуть вашій дитині дізнатися основи фізики і хімії і прекрасно розважать її як на вулиці, так і вдома.
Сніжинки
Зовсім маленьким експериментаторам варто почати просто з того, щоб уважно розглянути сніжинки, їх форми, розміри, малюнок. Зробити це можна, вийшовши під час снігопаду на вулицю з листом чорного паперу - сніжинки на ньому видно особливо чітко. Скільки променів має сніжинка? Чи однаковий візерунок мають сніжинки?
Зробіть мікроскоп із лінзи лазерної указки та смартфону і сфотографуйте сніжинки.
Деякі цікаві наукові факти про сніжинки можна прочитати на сторінці - "Сніжинки".
Як зробити мікроскоп із власного смартфону за 5 хвилин?
Снігові квіти
В холодну погоду винести на вулицю чашку окропу і прикрити її металевою пластиною (або простою кришкою від каструлі). Осілі на кришці крапельки пари замерзнуть і перетворяться на морозі в іній. Поекспериментуйте із різними поверхнями (металеві кришки, скляні, пластикові).
Зробіть фотографії.
Сніговий вулкан
Спершу потрібно обліпити стаканчик снігом. Далі засипати у нього соду (2 ст. ложки), додати кілька крапель харчового барвника та залити миючу рідину з оцтом (100-150 мл). Можете спостерігати за виверженням «вулканічної лави».
Як це працює: оцет і бікарбонат соди вступають у реакцію, щоб нейтралізувати один одного. У результаті виділяється вуглекислий газ – ви бачите бульбашки, а посилюється виверження піни завдяки миючому засобу.
Солоні візерунки
Беремо звичайний лід, фарбуємо його фарбою (гуаш або акварель) і посипаємо сіллю. У тих місцях, куди потрапляє сіль, лід тане швидше, фарба потрапляє всередину льоду і виходить краса.
Зимова рибалка
Для цього досліду вам знадобиться нитка, кубик льоду, стакан води та щіпка солі.
Завдання: за допомогою нитки витягти кубик льоду зі стакану, не замочивши при цьому руки.
Тепер можна здивувати учнів: опустіть кубики льоду у воду, а один кінець нитки покладіть на поверхні. Далі потрібно насипати щіпку солі на лід із ниткою та зачекати 8–10 хвилин. Тепер беремо вільний кінець нитки та витягуємо лід із стакану.
Чому це відбувається? Коли сіль потрапляє на лід, то лід починає плавитись. Температура кристалізації солоної води нижче ніж прісної (чим більша солоність води, тим нижча така температура замерзання). За кілька хвилин сіль розчиняється у воді, а чиста вода, що на поверхні, примерзає разом із ниткою.
Танення морського льоду починається при температурі вище за −2,3 °C. У порівнянні з прісним він важче піддається роздробленню на частини і більш еластичний.
Кольорові крижинки
Змішуємо воду і акварельні барвники, наливаємо кольорові рідини у формочки і відправляємо у морозилку.
Завдання: вивчити процес плавлення льоду.
Методика експерименту: кольорові крижинки розміщуємо у різних умовах після морозилки.
1- й у холодну воду
2-й у вовняний шарф (попередньо загорнути у пакет)
3-й у банку із сіллю
Питання: де плавлення люду буде найшвидшим?
Першим лід розтанув в холодній воді. Це пояснюється тим, тепло через воду передається легше, ніж через повітря. Тому, наприклад, в мокрому одязі стає холодно.
Потім лід розтанув в солі (діти самі згадали, що сіллю посипають тротуари). І навіть через 2 години лід не до кінця розтанув у шарфі. Шарф та шуба не гріють - вони просто погано передають тепло, тому в них і тепло, мороз через них не проходить.
Опріснення води
Візьміть солодку і солону воду, заморозьте.
Питання: Кубики льоду теж повинні бути солодкими і солоними?
Розколіть льодинки і дайте спробувати дітям, щоб вони зрозуміли, що і ті, і інші прісні за смаком. Поясніть, що вода, перетворюючись на лід, виганяє з кристалів будь-які сторонні домішки. Саме тому в Північному Льодовитому океані вода солона, а лід прісний.
Пінгвіни
Детальніше розкажіть про пінгвінів. Це дивовижні птахи. У них є крила, але вони користуються ними тільки під водою, а літати не вміють. Пінгвіни пересуваються на лапах, незграбно перевалюючись.
Розкажіть, що пір'я пінгвінів не пропускають воду. Щоб показати наочно їх унікальні властивості, проведіть наступний дослід.
Виріжте з картону пінгвінів, розфарбуйте восковими крейдою по обидва боки.
Принесіть з вулиці сніг. Нехай діти покладуть в нього пінгвінів.
Коли сніг почне танути, покажіть, що птахи залишилися сухими.
Поясніть, що тварини змащують шерсть маслом, що містяться в залозах у хвоста.
Досліди та експерименти з дітьми (сайт МОН)
Дякую за увагу!
Бажаю Вам нових ідей!
Навчаємося, бо ми цього варті!
Підписуйтесь на блог!
Підписуйтесь на канал YouTube.
Підписуйтесь на сторінку у fb. https://www.facebook.com/educationXXII/
Запрошуємо навчатися на фізичному факультеті!
STEM
Поради
1. Залучайте учнів до вирішення реальних проблем та ситуацій
2. Формулюйте чіткі критерії до завдань, які виконують учні
3. Сприяйте продуктивній командній роботі
4. Застосовуйте елементи інженерного проєктування
5. Занурюйте учнів у практичне та відкрите дослідження
Приклади STEM-освіти
Інна Ведмідь "Science"
Інна Ведмідь презентація: "Вирощування майбутніх науковців у пробірці середньої освіти"
Вікторія Круглова "Інтерактив і креативність в освіті: як через гру зацікавити дітей знаннями"
Сергій Биченко «Бачу, чую, відчуваю». Інтерактивна наука в освіті"
Ольга Барна "STEM-освіта. Реальні кроки до успіху".
Людмила Рождественська "STEАM-проекти в шкільній освіті".
Вероніка Єлізарова "Елементи STEM-освіти на уроках математики".
Ірина Пахомова клуб "Наука навколо нас" . Інструкція: для того щоб побачити фото-звіти 50 STEM-занять, потрібно натиснути на сторінці " Project log".
STEM від Microsoft
Онлайн-уроки (англійською мовою)
STEM-активності (англійською мовою)
Кращі STEM-уроки 2019
Патрина Наталія. Голограма зі смартфону. Завантажити
Валкова Валентина та Зельова Алла. Математичні моделі реальних ситуацій. Завантажити
Черкашина Людмила. Музика скла. Інтегрований урок-дослідження Завантажити
Романов Олександр. Теплова дія струму Завантажити
Ковальова Олена та Ткаченко Олена. Архітектура – союз науки, техніки, мистецтва або здобуття STEM- професії Завантажити
Пойда Сергій. Карпатська Україна Завантажити
Древицька Ганна. Spider-STEM Завантажити
Алексеєнко Валерія. Молекули життя Завантажити
Манжос Олена. Чудо природної техніки: кістки та суглоби Завантажити
Лало Галина. Клас Комахи. Бджола Завантажити
Фізичний факультет
1. Фізика магнітних явищ.
2. Магнетизм нанорозмірних систем.
3. Оптика і спектроскопія.
4. Нелінійна оптика нанорозмірних структур.
5. Фотоніка і оптоінформатика.
6. Фізика кристалів і функціональних матеріалів.
7. Фізика нанокристалів і наносистем.
8. Фізика низьких температур.
9. Фізика надпровідності.
10. Теоретична фізика.
11. Фізичне матеріалознавство та комп'ютерна металографія.
12. Фізика біоматеріалів і медичне матеріалознавство;
“Астрономія та космічна інформатика”, наукові напрями:
1. Астрофізика.
2. Фізика Сонячної системи.
3. Космічна інформатика.
Запрошуємо навчатися на фізичному факультеті!
Комп'ютерне моделювання
Стаття: "ВИСОКОТЕМПЕРАТУРНА РЕЛАКСАЦІЯ ВНУТРІШНІХ НАПРУЖЕНЬ У ПРОЦЕСІ ПОВЗУЧОСТІ ЛУЖНОГАЛОЇДНИХ МОНОКРИСТАЛІВ"З'ясовано основні механізми релаксації внутрішніх напружень у лужногалоїдних монокристалах: прорив дислокаційної стінки дислокаціями, руйнування дислокаційної стінки, що містить асиметричну ділянку, переорієнтація ділянок монокристала та поява тріщин. Виконано комп'ютерне моделювання прориву дислокаційної стінки скупченням крайових дислокацій та руйнування дислокаційної межі. Пояснено немонотонний характер високотемпературної пластичної деформації.
Стаття: "Дислокационные структуры, формирующиеся при различных схемах деформации монокристаллов с решеткой типа NaCl"
Стаття: "Компьютерное моделирование формирования ячеистой структуры"
На основе метода компьютерного моделирования исследованы закономерности зарождения и формирования ячеистой структуры в монокристалле. Показано, что эволюция дислокационного ансамбля как системы дискретных частиц приводит к тем же качественным и количественным результатам, что и при континуальном описании формирования ячеистой структуры и соответствует экспериментальным данным.
Стаття: "Движение скользящей дислокации сквозь дислокационный лес в условиях комплексного нагружения"
Приведены результаты комплексного исследования движения скользящей дислокации сквозь дислокационный лес, предварительно обработанный ультразвуком, методом компьютерного моделирования. При этом рассматривается ряд моделей, учитывающих особенности поведения системы на каждом шаге моделирования: от работы источника Франка-Рида до влияния ультразвука на перераспределение дислокаций леса в ионных кристаллах.
Методичний сайт кафедри фізики кристалів.
Додаткові джерела:
Singular orientations and faceted motion of dislocations in body-centered cubic crystals
Local decomposition induced by dislocation motions inside precipitates in an Al-alloy
Dislocation Multiplication in Lithium Fluoride Crystals
Cleavage Cracks and Dislocations in LiF Crystals
3D dislocation dynamics: stress–strain behavior and hardening mechanisms in fcc and bcc metals
Crystal plasticity model for BCC iron atomistically informed by kinetics of correlated kinkpair nucleation on screw dislocation
Models for long-/short-range interactions and cross slip in 3D dislocation simulation of BCC single crystals
Dislocation Energies in NaCl
Dislocations and Plastic Flow in NaCl Single Crystals. I
Modeling damage and deformation in impact simulations
Possible origin of the discrepancy in Peierls stresses of fcc metals: First-principles simulations of dislocation mobility in aluminum
Комікси у навчанні
Як використовувати комікси у навчанні
| ОНЛАЙН-КУРС «БЕРИ Й РОБИ»
Скотт Макклауд. Створити комікс. Як розповідати історії в коміксах, манзі та графічних романах - пер. Ярослава Стріха - Рідна мова, 2020
Комікс про дівчат-винахідниць
Українці створили комікс про дівчат-винахідниць
(завантажити комікс)
Рутини класу розроблені у вигляді коміксу. Це новий формат, який дасть змогу дітям краще їх сприйняти і запам'ятати. Комікс не лише розвиває уяву та фантазію, але й спонукає учнів до творчості.
Безкоштовно завантажити за посиланням.
Фізика у коміксах
Ресурси для створення коміксів
- Створюйте власні дивовижні комікси онлайн з Canva
- Marvel Comics или Marvel Worldwide Inc.
- Bitstrips
- MakeBeliefsComix
- Pixton
- Write Comics
Корисні публікації:
Книги, які надихають творити
Книги, які надихають творити
Книга рятівника Скафандр от стресса
Книга-відкриття Если жираф танцует с волком
STEM-урок із AR
Другим був всеукраїнський конкурс на кращий STEM-урок.
Ковальова Олена та Ткаченко Олена. Архітектура – союз науки, техніки, мистецтва або здобуття STEM- професії
Завантажити презентацію уроку.
Відео "Новини."
Приємно отримати слова подяки, а головне - це перемоги наших дітей.
Олена Ковальова:
Флеш-картки Історія України
Переваги застосування:
Ø концентрація уваги на певних конкретних елементах програмного матеріалу;
Ø збільшення частоти повторень;
Ø підвищення зацікавленості при наявності елементів гри або змагання;
Ø оптимізація часу при перевірці домашнього завдання та підготовці до контрольної роботи;
Ø здійснення самоконтролю, самоперевірки і взаємоконтролю.
Картки можна зробити самостійно або придбати електронну версію 50 грн (пишіть: inpakhomova@ukr.net)
Варіанти роботи із картками.
1. Роздрукувати із двох сторін картки-сорбонки.
2. Розрізати.
Передбачає наявність карток-сорбонок у кожного учня.
Варіант 1
Фронтальне опитування
В учнів на столах лежать картки. Учитель на різних етапах уроку називає певну дату, всі учні повинні підняти і показати картку сусіду з відповідною подією (або навпаки, називається подія і потрібно показати дату). Вчитель називає правильну відповідь.
Варіант 2
Робота у парах.
Даний варіант використовується при роботі в парах постійного або змінного складу. На цю роботу на початку уроку відводиться п'ять-сім хвилин. Учні в парах перевіряють за допомогою карток знання дат один у одного і самі себе оцінюють.
Аналогічну роботу можна проводити біля дошки. До дошки викликаються два учні, на столі у вчителя 2 комплекти карток. Один комплект –учні бачать дати, інший - події. Перший учень бере картку із датою, закріплює на магнітній дошці, другий учень – доповняє першу картку подією. Учні по черзі ставлять один одному запитання. При перевертанні карток, учні перевіряють себе самостійно. (Якщо запис однаковий на двох картках, завдання виконано правильно). Інші учні у класі мають можливість працювати із власними картками. Такий спосіб передбачає самостійну роботу учнів і одночасну перевірку.
Варіант 3
Групова робота.
Проводячи узагальнюючий урок з вивченого розділу навчального матеріалу, можна на одному з етапів уроку організувати групову роботу з картками-сорбонками.
Клас розбивається на групи по 4-6 учнів. Учні, сидячи групою за партами, розкладають свої картки перед собою.
Учитель дає завдання покласти у центр парти картки з подіями, які трапились у певний проміжок часу.
Учні в групах контролюють один одного. Той, хто виконав завдання неправильно, забирає собі всі картки з центру столу і відкладає їх поруч з собою в сторону.
Якщо всі учні впоралися із завданням, картки залишаються у центрі столу. В кінці роботи визначається кількість карток у кожного учня. Ті, у кого карток виявиться багато, із завданням не впоралися, вчитель їм пропонує потренуватися самостійно. Учні, у яких карток не виявилося, із завданням впоралися і отримують позитивну оцінку.
Варіант 4
Індивідуальна робота.
Самостійна підготовка до ЗНО. Для успішного тренування дат до ЗНО можуть бути у пригоді картки-сорбонки. Розміщуємо картки на меблях, стінах або горизонтальних поверхнях датою вгору. Два рази на день читаємо дати, наступного дня перевертаємо дату донизу і бачимо подію. Намагаємося згадати дату. Можна написати дату на білому папері, а потім перегорнути сорбонку і перевірити себе порівнюючи написану дату та дату на картці. Правильно вивчені дати розташовуємо в окремому куті стола, стіни тощо.