Для чого потрібні кристали?

 Де використовуються кристали?


Сцинтилятори 

Сцинтиля́тори — речовини (тверді, рідкі, газоподібні), на яких виникають короткочасні світлові спалахи внаслідок дії на них йонізуючих частинок і променів (гамма-квантів, електронів, альфа-частинок інше).

Люмінесцентні матеріали при попаданні частинки, що надходить, поглинають її енергію і сцинтилюють (тобто повторно випромінюють поглинуту енергію у вигляді світла).

Перший пристрій, який використовував сцинтилятор, був побудований в 1903 році сер Вільям Крукс і використовували a ZnS екран.Сцинтиляції, вироблені екраном, були видимі неозброєним оком, якщо їх розглядати мікроскоп у затемненій кімнаті; пристрій було відоме як спінтаріскоп. Ця техніка призвела до ряду важливих відкриттів (дослід Резерфорда).

Сцинтилятори (детектори в аеропортах на наявність "брудної" бомби).  Сцинтилятори також можуть бути використані для детекторів частинок , розвідки нових енергоресурсів, рентгенівської безпеки, ядерних камер, комп’ютерної томографії та розвідки газу. Інші види застосування сцинтиляторів включають комп’ютерні сканери та гамма -камери в медичній діагностиці, а також екрани в комп’ютерних моніторах та телевізорах.



Медицина. Сапфірові суглоби

Після спільної роботи фахівців Інституту патології хребта й суглобів та Інституту монокристалів, з’явилися перші частини тазостегнового суглоба, створені зі штучного сапфіра. Серед переваг сапфіра потрібно відмітити те, що це абсолютно інертний монокристал, який при досить складній і тривалій обробці здатний прийняти наближену до ідеалу сферичну форму.

П'єзоефект

Особливо дивовижні електричні властивості кварцу. Якщо стискати або розтягувати кристал кварцу, на його гранях виникають електричні заряди. Це - п'єзоелектричний ефект в кристалах. У наші дні в якості п'єзоелектриков використовують не тільки кварц, але і багато інших, в основному штучно синтезовані речовини. П'єзоелектричні кристали широко застосовуються для відтворення, запису і передачі звуку, у системах "Розумний будинок". Існують і п'єзоелектричні методи вимірювання тиску крові в кровоносних судинах людини і тиску соків в стеблах і стовбурах рослин. 

Рідкі кристали

Рідкі кристали (РК) - це фазовий стан, в яке переходять деякі речовини при певних умовах (температура, тиск, концентрація в розчині). Рідкі кристали мають одночасно властивостями як рідин (плинність), так і кристалів (анізотропія). За структурою ЖК являють собою в'язкі рідини, що складаються з молекул витягнутої або дископодібної форми, певним чином упорядкованих. Найбільш характерним властивістю РК є їх здатність змінювати орієнтацію молекул під впливом електричних полів, що відкриває широкі можливості для застосування їх в промисловості. За типом РК зазвичай поділяють на дві великі групи: нематики і смектики. 

Одне з важливих напрямків використання рідких кристалів - термографія. Підбираючи склад рідкокристалічного речовини, створюють індикатори для різних діапазонів температури і для різних конструкцій. Наприклад, рідкі кристали в вигляді плівки наносять на транзистори, інтегральні схеми і друковані плати електронних схем. Несправні елементи мають іншу температуру від дих деталей, що працюють у правильному режимі, тож відразу несправні деталі помітні по яскравим колірним плям. Також цю технологію можна використовувати для діагностики у медицині: рідкокристалічний індикатор на шкірі хворого швидко діагностує приховане запалення і навіть пухлину.  На основі рідких кристалів створені вимірники тиску, детектори ультразвуку. Але найбільш багатообіцяльна область застосування рідкокристалічних речовин - інформаційна техніка: від перших індикаторів, знайомих всім по електронному годиннику, до кольорових телевізорів з рідкокристалічним екраном розміром з поштову листівку. 

Презентація кафедри фізики кристалів фізичного факультету ХНУ імені В.Н. Каразіна

Спеціальні курси кафедри фізики кристалів: http://kfk.biz.ht/page11.html

Віртуальний простір кафедри фізики кристалів: http://kfk.biz.ht/vroom.html

#univer #karazin #kfk #фізичний

 Джерела:

Біровузо, М.Д .; Cortecchia, D .; Дроздовський, З .; Brylew, K .; Лахманський, З .; Бруно, А .; Soci, C. (2016). "Рентгенівська сцинтиляція в галогенідних кристалах перовскіту". Наукові звіти. 6 (1): 37254. 
Чень, Кішуй (2018). "Суцільнонеорганічні сцинтилятори нанокристалів перовскіту". Природа. 561: 88–93. 
Глосарій термінів з хімії // Й.Опейда, О.Швайка. Ін-т фізико-органічної хімії та вуглехімії ім. Л.М.Литвиненка НАН України, Донецький національний університет — Донецьк: «Вебер», 2008. — 758 с. 

Корисні публікації:





Яків Овсійович Гегузін



Фізичні "фокуси"? Потужний магніт налітає на мідний циліндр.

Telegram:  https://t.me/physicsks

Швидка зміна магнітного потоку в котушках індуктивності або масивних деталях магнітопроводу сприяють виникненню істотних за величиною вихрових струмів (струми Фуко). Ці вихрові струми створюють індуковане магнітне поле, спрямоване так, щоб підтримати колишній стан системи, тобто придушити зовнішній вплив, тобто зменшити потік, що зростає.

У результаті в мідному циліндрі створюються такі струми, які породжують поле спрямоване проти поля магніту, що швидко наближається. Це призводить до демпфування магніту та виділення тепла всередині провідника (масивного шматка міді). Кількість енергії, переданої провіднику у вигляді тепла, дорівнює зміні кінетичної енергії, що втрачається магнітом - чим більша втрата кінетичної енергії магніту, тим більше тепла накопичення у провіднику і тим сильніше демпфуючий ефект. 




Використання
  • Гальмування транспортного засобу
  • Гальмування на американських гірках
  • Гальмування ліфта
«Магнітні гальма», які створюють магнітне поле між колією та поїздом, що змушує поїзд сповільнюватися. Магнітні гальма часто використовують як доповнення до інших гальмівних систем.





Бережіть себе і родину!

Навчаємося, бо ми цього варті!
Підписуйтесь на блог!
Підписуйтесь на канал YouTube.
Підписуйтесь на сторінку у fb. https://www.facebook.com/educationXXII/
Підписуйтесь на сторінку у fb. https://www.facebook.com/educationXXII/
Запрошуємо навчатися на фізичному факультеті! 

Фінал Всеукраїнського студентського турніру фізиків 2022

Фінал Всеукраїнського студентського турніру фізиків 



9 лютого 2022 року відбувся фінал Всеукраїнського студентського турніру фізиків.
Змагання проходило онлайн.
У фіналі команда Каразінського університету під керівництвом доцента кафедри теоретичної фізики імені академіка І. М. Ліфшиця фізичного факультету Захара Майзеліса зустрілася з командами фізичного та радіофізичного факультетів Київського національного університету імені Тараса Шевченка та здобула перемогу.
Ведучою фіналу була Президент Міжнародного студентського турніру фізиків, випускниця фізтеху 2016 года, неодноразова переможниця міжнародних і всеукраїнських турнірів Настя Васильченкова Anastasiia Vasylchenkova .
До складу збірної команди фізичного факультету та навчально-наукового інституту «Фізико-технічний факультет» увійшли такі студенти: Григорій Овчаренко (капітан, фізичний факультет), Семен Кононенко (фізичний факультет), Ілля Хорошко (фізичний факультет), Михайло Даценко (фізтех), Олександр Кіценко (фізтех), Олександр Повітчан (фізтех).

Зичимо команді успішно представити Україну на Міжнародному студентському турнірі фізиків у Колумбії!


Бережіть себе і родину!

Навчаємося, бо ми цього варті!
Підписуйтесь на блог!
Підписуйтесь на канал YouTube.
Підписуйтесь на сторінку у fb. https://www.facebook.com/educationXXII/
Підписуйтесь на сторінку у fb. https://www.facebook.com/educationXXII/
Запрошуємо навчатися на фізичному факультеті! 


#univer #Karazin #фізика

Algodoo - програма фізичних симуляцій

 Algodoo — комп'ютерна програма для демонстрації законів фізики 




Дозволяє створювати тверді тіла, воду, зубчаті колеса, пружини, мотузки та ланцюги, осі обертання, взаємодію між тілами (тяжіння/відштовхування), реактивний рух. Також в можливостях програми симулювати хід лазерних променів через поверхні з різними показниками заломлення та будувати двовимірні графіки залежностей різних фізичних величин для певного об'єкту.

Algodoo також може стати в нагоді в умовах дистанційки для проведення віртуальних лабораторних робіт.
Проєкти: Перетворення енергії




Програма у вільному доступі. Завантажити: тут.


Які інструменти є у програмі і що найпростіше можна зробити?

Тепер можна запустити програму. Після запуску відкривається вікно привітання.

Дуже корисно пройти початкове навчання. Для цього слід натиснути на знак питання в головному меню ("Допомога") і вибрати підручник "Crash course" 


Найкорисніше просто самостійно поекспериментувати з різними інструментами та об'єктами, а потім закріпити отримані знання, створивши власну кінематичну схему.

Натисніть "Нова сцена", виберіть колірну палітру (наприклад, "Default"). Ви побачите порожній простір, небо (блакитне, з "хмарами") та землю (зелену). Зображення можна переміщати, "вхопивши" правою кнопкою миші за "небо" або за "землю", а колесом миші масштабувати. 
Клацніть на значку "Інструмент для створення кола (C)" ("Circle").


Перевіримо, чи може це "колесо" кататися. Натисніть на кнопку "Play" (зелений трикутник, "Пауза та Запуск симуляції"). Коло впало на землю відповідно до сил гравітації. Не зупиняючи симуляцію, виберіть інструмент D ("Drag tool", "перетягування"), "зачепіть" ним кружечок і посуньте убік. Колесо покотилось і зникло за краєм екрана.

Не лякайтеся, просто зупиніть симуляцію. Потім скористайтесь кнопкою "Скасувати". Кілька разів натискаючи досягайте того, щоб коло повернувся у своє початкове положення "у повітрі". Цим прийомом Algodoo доводиться користуватися постійно.

Відео:



Проєкти Algodoo (російська мова)


ALGODOO: РЫЧАЖНЫЕ ВЕСЫ С ПРУЖИНОЙ

Нових ідей!

Приєднуйтесь, де зручніше:

Telegram: https://t.me/pakhomovaeducation

Viber: Education

Discord: ХНУ Фізичний

FB: https://www.facebook.com/educationXXII/

Інтегровані курси "Природничі науки" і "Пізнаємо природу"

 Підручники до інтегрованих курсів "Природничі науки" і "Пізнаємо природу" 

5 клас



Навчальний посібник. Природничі науки. Навчальні матеріали для 5-х пілотних класів НУШ. Автори: Максим Рудич; Вікторія Косик; Ігор Ненашев; Зінаїда Ворона

Частина 1

Навчальний посібник. Природничі науки. Навчальні матеріали для 5-х пілотних класів НУШ.
Автори: Жанна Білик, Тетяна Засєкіна, Ганна Лашевська, Володимир Яценко (посилання)

Природничі науки (підручник Автори: Жанна Білик, Тетяна Засєкіна, Ганна Лашевська, Володимир Яценко)

Нових ідей!

Приєднуйтесь, де зручніше:

Telegram: https://t.me/pakhomovaeducation

Viber: Education

Discord: ХНУ Фізичний

FB: https://www.facebook.com/educationXXII/

Кураторська година

Міжнародний день жінок і дівчат у науці



11 лютого щорічно, починаючи з 2016 року, за рішенням ООН відзначається Міжнародний день жінок і дівчат у науці.
Україна належить до країн із високим рівнем участі жінок в наукових дослідженнях і розробках, за даними ЮНЕСКО станом на червень 2018 року в українській науці 45% жінок. Це 12-те місце серед європейських країн. Для порівняння, у сусідній Білорусі кількість науковиць становить 39,6%, у Польщі – 37%. Лідирує у списку європейських країн Латвія. Там налічується 51% жінок у науковій сфері. Найменше дослідниць у Нідерландах (25,4%), у Чехії (26,9%), Франції (27%) та Німеччині (28%).

Чимало талановитих жінок-науковиць Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна внесли значний особистий внесок в розвиток університетської та вітчизняної науки. Саме в стінах рідного закладу вищої освіти свої перші кроки в науці робили і роблять наші студентки та аспірантки. 

Щиро вітаємо наших жінок-науковиць фізичного факультету кафедри фізики кристалів з цим святом. Бажаємо творчого натхнення, плідної праці, нових ідей, проектів та успіхів у їх реалізації.






Також багато випускниць кафедри фізики кристалів, що плідно працюють у науці як в Україні, так і за її межами.






Цікаві факти про жінок у науці:
  • За даними Інституту статистики ЮНЕСКО, лише 28% науковців у світі – жінки
  • В Україні серед науковців – 45% жінок
  • Україна займає 12 місце за кількістю жінок-вчених в рейтингу серед 41 країни світу
Міжнародний день жінок і дівчат у науці: цікаві факти

Сторінки RG випускників фізичного факультету кафедри фізики кристалів:
 
Дякую за увагу!
Бажаю Вам нових ідей!
Навчаємося, бо ми цього варті!
Підписуйтесь на блог!
Підписуйтесь на канал YouTube. 
Підписуйтесь на сторінку у fb.
https://www.facebook.com/educationXXII/
Запрошуємо навчатися на фізичному факультеті!  

STEM-ідеї (фізика, математика, мистецтво)

 Анаморфні зображення (фізика і мистецтво)

Telegram:  https://t.me/physicsks

Анаморфне зображення — спотворена проєкція, або перспектива, що потребує від глядача спеціальних пристроїв (або ж огляд з певної точки) для відновлення зображення.

Секрети побудови зображення у циліндричному дзеркалі

Циліндричне дзеркало витягує зображення. За допомогою такого дзеркала можна отримати звичайне зображення, тільки картинка, яку розглядають у дзеркалі, має бути витягнута завширшки. Можна змалювати зображення якогось предмета у цьому дзеркалі, встановленому впоперек. Відображення буде роздуте з боків. Коли ви поставите свій малюнок перед дзеркалом, роздуті боки стиснуться, і зображення вийде абсолютно правильним.

Вертикальні паралельні стрілочки перетворюються на промені, що розходяться.

"Розтягнуте" серце буде мати зображення звичайного у циліндричному дзеркалі.
Наприклад: 





Мистецтво: анаморфні картини

Серед сучасних митців найпопулярнішим автором анаморфних картин по праву вважається Іштван Орос.
"Найбільш геніальним анаморфозом Ороса вважається "Таємничий острів". На картині зображений морський берег, що омивається хвилями, і двоє мандрівників, що стоять на березі, мовчки дивляться на морське дно, що проглядає серед хвиль, і уламки затонулого корабля. Поставивши на картину металевий циліндр можна побачити портрет улюбленого письменника  Іштвана Ороса - Жюля Верна.




Як створити власне анаморфне зображення?

Сучасні графічні елементи можуть бути здатні до перетворення зображень належним чином для перегляду в циліндричному дзеркалі. 

У Photoshop, натисніть на ваше зображення, flip it horizontally, і використайте фільтр "Polar Coordinates" (Filter > Distort > Polar Coordinates) (Фильтр > Искажения > Полярные координаты)

 Як створити циліндричне дзеркало?

1. Дзеркальна фольга


2. Можна нанести дзеркальний спрей на будь-який циліндр, наприклад циліндрична коробка для чипсів або стрижень від пергаментного паперу або паперових рушників.

3. Купити металеву трубу або стакан.






Зображення:


Результат:



Яке зображення для цього рисунку ми отримаємо у циліндричному дзеркалі?


Software AnaMorph-It


Приєднуйтесь, де зручніше:

Telegram: https://t.me/pakhomovaeducation

Viber: Education

Discord: ХНУ Фізичний

FB: https://www.facebook.com/educationXXII/

Як почати "Інженерний тиждень" і отримати приз

 Fluor Challenge 2022 (приз 1000 доларів)

Спробуйте це завдання, і ви можете виграти один із десяти призів у розмірі 1000 доларів США для своєї школи, позашкільної програми чи некомерційної організації у вашій громаді!

Хто може брати участь?

Конкурс Fluor Engineering Challenge 2022 відкритий для всіх учнів K-12 (від початкової до старшої, середньої школи) у всьому світі. Студенти можуть брати участь як окремо, так і командою до чотирьох студентів. Допускається лише одна заявка на кожну команду. Немає обмежень щодо кількості команд, які можуть брати участь у кожній родині, школі, позашкільній програмі чи громадській організації. Чим більше команд прийде від школи/організації, тим більше шансів, що школа/організація виграє приз! Студенти можуть бути частиною кількох команд, але кожна команда має подати свій дизайн.

Початкова школа

Середня школа

Старша школа

Скільки коштує конкурс? 

Нічого! Цей конкурс абсолютно безкоштовний.

Що потрібно робити?

Зробіть певну конструкцію із аркушів паперу. Подивіться, скільки секунд потрібно, щоб м’яч для пінг-понгу (настільного тенісу) пройшов від початку до кінця пробігу паперової конструкції. Чим довше це займе і чим менше матеріалів використовується, тим вище ваш бал. Завершіть створення та тестування м’яча та надішліть фотографії та свій результат до 20 березня 2022 року.

Приклад:

Матеріали:

Папір (максимум 30 аркушів). Дозволено використовувати папір для принтерів, конструкцій, графіків і блокнотів (розмір Letter або A4; також допускається папір 9" x 12" або 22 x 30 см). Картки та газети не допускаються.
Скотч (максимум один рулон), максимальна ширина 1" (2,5 см). Дозволені прозорий офісний скотч (наприклад, Scotch®), малярський скотч. Двосторонній скотч, скотч та пакувальний скотч заборонені.
Плоска поверхня, наприклад підлога, стіл або стільниця


Інструменти:


Ножиці
Лінійка
Олівець
Рулетка або вимірювальна стрічка
Секундомір
М'яч для пінг-понгу, також відомий як м'яч для настільного тенісу

Як взяти участь? 

Щоб взяти участь у конкурсі Fluor Engineering Challenge 2022, спроєктуйте, побудуйте, випробуйте та сфотографуйте свою паперову кульку, що рухається по паперовим конструкціям. Потім скористайтеся веб-формою подання, щоб ввести всю наведену нижче інформацію до опівночі за тихоокеанським часом (GMT-8) 20 березня 2022 року. 

Студенти можуть будувати та тестувати свої паперові кульки в будь-який час до 20 березня 2022 року. Заявки можуть бути подані з 20 лютого 2022 року по 20 березня 2022 року. Усі роботи необхідно надіслати до опівночі за тихоокеанським часом (GMT-8) 20 березня 2022 рік.

Студенти можуть виконати це завдання будь-де! Fluor Engineering Challenge 2022 розроблено як веселий, практичний інженерний проект для класної кімнати, вдома або як частина громадського заходу.

Онлайн-форма спрощує введення результатів від багатьох команд і дозволяє ділитися своїми заявками з друзями та однолітки через соціальні мережі. Записи можуть бути внесені безпосередньо учнями, вчителями, батьками або іншими відповідальними дорослими.

Посилання на онлайн-форму (буде відкрита 20 лютого): https://www.sciencebuddies.org/fluor-challenge-submission


Джерело: Try the 2022 Fluor Engineering Challenge!


Нових ідей і перемог!

Приєднуйтесь, де зручніше:

Telegram: https://t.me/pakhomovaeducation

Viber: Education

Discord: ХНУ Фізичний

FB: https://www.facebook.com/educationXXII/

 

EDTECH AND SCIENTIX

 EUROPEAN SCHOOLNET INITIATIVES FOR TEACHERS: IMPACT EDTECH AND SCIENTIX

Сайт: http://www.scientix.eu/

Сайт: https://www.impactedtech.eu/impact-edtech/

Додайте свою STEM-активність на карту!

Чи берете ви участь у STEM-заходах з лютого по квітень 2022 року? Включіть його на карту! Учасники, які організовують онлайн-захід STEM або STEM-активність у школах з 1 лютого по 30 квітня 2022 року, також можуть взяти участь у конкурсах STEM Discovery Campaign.


Дякую за увагу!
Бажаю Вам нових ідей!
Навчаємося, бо ми цього варті!
Підписуйтесь на блог!
Підписуйтесь на канал YouTube.
Підписуйтесь на сторінку у fb. https://www.facebook.com/educationXXII/

Проактивний педагог: Бондарчук Тетяна

STEM- проєкти з астрономії

Запрошуємо на вебінар "STEM- проєкти з астрономії",  спікер: Бондарчук Тетяна

 23 лютого 2022 р. 17-00 (онлайн: Google Meet)

Для отримання посилання на вебінар заповніть, будь ласка, гугл-форму: тут.

Після реєстрації у день проведення вебінару Вам буде надіслано посилання на вебінар.

Ідея проєкту "Проактивний педагог": надати можливість поділитися власним досвідом вчителям фізики та астрономії. Познайомити суспільство із проактивними вчителями, створити простір для обміну ідеями і пошуку партнерів для реалізації спільних проєктів.

Спікер

Бондарчук Тетяна Вікторівна вчитель фізики та астрономії Криворізького Центрально-Міського ліцею. 
Основним напрямком методичної роботи є STEM-освіта. Вважає, що комп'ютерне моделювання та робота з програмами-симуляторами - невід'ємна складова роботи сучасного вчителя фізики та астрономії. 
Багато уваги приділяє тим учням, що цікавляться астрономією та космонавтикою. 
Опубліковано статті в журналах "Основа", "Школа юного вченого", викладає розробки уроків та позакласних заходів на платформах "На Урок" та "Всеосвіта". 
Спікер WEb-STEM-школи" та EdCamp, де було зроблено доповідь про досвід впровадження STEM у навчання.

Зміст вебінару

1. Як можна знайти тему STEM-проєкту? 
2. Які труднощі виникають при виконанні STEM-проєкту з астрономії? 
3. Чому не треба боятися складних проєктів, якщо немає спеціального обладнання? 
4. Як STEM-проєкти можуть додати натхнення для вашого розвитку?

Знайомимося ближче:

Бондарчук Тетяна Вікторівна:
Сайт: https://fizika-bondarchuk.jimdofree.com/

Гарного дня!

До зустрічі на вебінарі.

Приєднуйтесь, де зручніше:

Telegram: https://t.me/pakhomovaeducation

Viber: Education

Discord: ХНУ Фізичний

FB: https://www.facebook.com/educationXXII/