ЗАДАЧІ XXIХ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ТУРНІРУ ЮНИХ ФІЗИКІВ 2021/2022 навчального року

 Задачі ТЮФ 2021/2022



1. Скажи мені – Архімед чи ні? 

Заповніть скляну банку наполовину піском і помістіть в неї будь-яке тіло (камінь, брусок, кульку тощо). Закривши банку, поставте її на вібруючу підставку. Вивчіть явище і опишіть, як і від чого залежить «занурення» або «спливання» тіла.


 

2. Фонтан ліліпутів.


Якщо зробити невеликий фонтан з тонким соплом і трохи відхилити його від вертикального положення, можна спостерігати цікаве явище: у верхній точці утворюється крапля, яка зростає та спускається донизу, захоплюючи цівку фонтану, після чого все повторюється. Дослідіть це явище.

3. Погляд з іншого боку.


Є вікно, завішене тюлем. Чи буде видимість краще ззовні або зсередини залежно від освітлення? Вивчіть оптичну проникність тюлю.

4. Рафінована спрага.


Є башточка з цукру-рафінаду, що стоїть в калюжі чаю. Який об’єм чаю може "випити" ця башточка залежно від параметрів системи?


 

5. Гаряче-холодно.


Виготовте газовий диференціальний термометр з двох шприців і хлорвінілової прозорої трубки. Вивчіть, від чого залежить його чутливість та інерційність (час запізнювання показів). Продемонструйте його роботу.

6. Козацький обігрівач.


Резиденцію Запорозького гетьмана (дерев'яну кімнату) взимку обігрівали річковою галькою, нагрітою в багатті. За твердженням екскурсовода, «галька тримала тепло 3 дні». Розберіться з фізичної точки зору в цій системі опалення. Скільки потрібно було гальки? До якої максимальної температури могли нагріти гальку? Виконуючи правила техніки безпеки, проведіть модельний експеримент.


7. Що в лоб, що по лобі.


Розрахуйте теоретично і дослідіть експериментально лобове зіткнення двох неодимових магнітних куль на гладкому горизонтальному столі. З якої найбільшої відстані кулі зближуються без поштовху? Від чого і як залежить ця відстань? Від чого і як залежить число зіткнень? Зробіть кількісні оцінки. Які цікаві ефекти Вам вдалося помітити?


 

8. Пісковий годинник.


Добре просушений і очищений пісок через вузький отвір скляної (наприклад, кварцової) трубки висипається в кювету. Спостерігається широкий конус з піску, що висипається. Вивчіть, від чого і як залежить кут «розвороту» конуса з піску, що висипається.

9 Диск Релея.


Диск, підвішений вертикально на тонкій нитці, вміщено у акустичне поле. Цей пристрій можна застосувати для вимірювання інтенсивності звуку за обертанням нитки з диском. Дослідіть точність такого пристрою.

10. Диск, що не тоне.


Металевий диск з отвором у центрі тоне в посудині з водою. Коли вертикальний струмінь води б’є по центру диска, він може плавати на поверхні води. Поясніть це явище, дослідіть його параметри.



11. Біметалевий осцилятор.
Простий електричний осцилятор можна зробити, застосувавши біметалевий вимикач. Дослідіть параметри, що впливають на частоту осцилятора.

12. Кульки на еластичній стрічці.


З’єднайте дві металеві кульки еластичною стрічкою, потім закрутіть стрічку та покладіть кульки на стіл. Кульки почнуть обертатися в один бік, потім у інший. Поясніть це явище та дослідіть, як поведінка такого «маятника» залежить від параметрів системи.

13. Свічна турбіна.


Паперова спіраль, підвішена над свічкою, починає обертатися. Оптимізуйте установку, щоб отримати максимальний обертальний момент.


 

14. Кулька на мембрані.


Якщо металева кулька впаде на гумову мембрану, натягнуту на пластикову чашу, ви почуєте звук. Поясніть походження цього звуку та дослідіть, як його характеристики залежать від параметрів системи.

15. Збереження меду.


Під час обертання стрижня, вкритого в’язкою рідиною (наприклад, медом), за певних умов рідина перестає стікати. Дослідіть явище.

16. Невидимість.


За допомогою «лентикулярного растру» викривлюють світло та примушують об’єкти зникати. Дослідіть, як зміна властивостей растру та геометрії об’єкту впливають на ступінь, до якого об’єкт може бути виявлений.


 


17. Слід на воді.

«Ученые немало лет 

Гадают за закрытой дверью, 

Как обнаружить этот след, 

Чтоб лодку выследить, как зверя. 

Среди безбрежной синевы 

Их ожидают неудачи, 

Поскольку нет следа, увы. 

И нет решения задачи.» 

(Олександр Городницький) 

Те, що у воді не залишається сліду, – неправда! Запропонуйте метод, за допомогою якого можна вимірювати час існування сліду, який залишається у відкритій водоймі (наприклад, від весла байдарки).

#ТЮФ_2021-22

Джерело: https://imzo.gov.ua/zahodi/turniri/uchnivski/zavdannya/

STEM-освіта (ресурси). STEM-уроки.

10 безкоштовних ресурсів для STEM-освіти



 Віртуальний STEM-центр Малої академії наук України. 

http://stemua.science/ 

STEM-лабораторія МАНЛаб – центр реальних і віртуальних навчальних досліджень, спрямований на підтримку та розвиток STEM-освіти в Україні. STEM-лабораторія МАНЛаб пропонує дистанційну й очну фахову методичну і технологічну допомогу в організації STEM-навчання учнівської молоді України. STEM-лабораторія МАНЛаб спеціалізується на здійсненні досліджень у галузі природничих дисциплін: фізика, хімія, біологія, географія, астрономія, екологія, мінералогія. 

Web-STEM-школа. 

http://yakistosviti.com.ua 

Унікальний простір нового формату для спільного навчання, спілкування, обміну і вивчення найкращого вітчизняного та зарубіжного досвіду, знайомства з новаторами сучасної освіти, майданчик підтримки, об’єднання зусиль освітян, науковців, громадських активістів та бізнесу.

STEAM-активності для дітей 

Практичний досвід роботи клубу PenguIN "Наука навколо нас"

Рубрика на каналі Yuoutube "Цікаві експерименти"


Формування STEM-навичок у класі (Microsoft)

Заохочуйте допитливість і впевненість, демонструйте зв'язок між завданнями в класі та реальним життям, готуйте сьогоднішніх учнів до успішного майбутнього за допомогою освітніх продуктів Microsoft. Безкоштовне навчання, ресурси, програми та партнерства відкриють двері для вашого класу до STEM-освіти.

Наука дома (англійська мова).

Ці прості, готові до використання експерименти використовують загальні побутові речі для зміцнення основних наукових принципів. Кожен експеримент містить інформацію про те, як включити їх у свій клас або навчальну програму дистанційного навчання

Запропоновані активності (прості експерименти)  покликані захопити вашу цікавість та залучити вас до процесу наукового мислення (детальніше англійська мова).


Сучасний підхід у математиці (англійська мова).

Захоплюючі завдання, орієнтовані на дії, та інтерактивні заходи в кожній грі спонукають учнів досліджувати та відчувати математику, як ніколи раніше.

Студенти використовують геометрію, алгебру та пропорційні міркування для виконання таких веселих завдань, як, наприклад, вимірювання їзди на американських гірках, побудова рампи для скейтборду, приготування апетитних рецептів або подорож по всьому світу під час рок-н-ролу. Як тільки студенти відчують цінність математики у повсякденному житті, навчання стає актуальним, реальним та корисним. Завдяки допитливості, дослідженню та рішучості досягти успіху, учні опановують критичне мислення, зміцнюють впевненість у собі та набувають цінних навичок ХХІ століття.

http://www.stemcollaborative.org/


Greening STEM Hub! 

Якщо ви педагог, батько або просто хочете дізнатися більше про екологічну освіту, ви потрапили в потрібне місце. Тут ви можете знайти безліч інструментів та ресурсів, які допоможуть залучити учнів будь-якого віку до практичних уроків у галузі природознавства, техніки, техніки та математики (STEM), які зосереджені на викликах реального світу в природному середовищі.

STEAM-уроки (англійська мова)

http://sciencenetlinks.com/lessons/

Ця збірка пропонує вчителям пропозиції щодо уроків та інструментів, які відповідають міжпрофільним цілям.

Цікаві інструменти для навчання.

TeachEngineering

https://www.teachengineering.org/

На сайті представлено STEM активності для дітей різного віку.


Free STEAM lesson plans

Складений список безкоштовних програм STEAM lesson та проектів з питань науки для початкової, середньої та середньої школи. Ці практичні навчальні програми та заходи знайомлять студентів із наукою, технікою, технікою та математикою (деякі в поєднанні з мистецтвом).

Додаткові джерела:

6 ідей для створення простих STEM-лабораторій у класних кімнатах.

Як зробити STEАM-лабораторію з нічого


Корисні публікації:







Гарного дня!
Нових ідей!

#сучасні_освітні_тренди

#освітні_тренди

#stem-уроки

#фізика_для_дітей


«MISSION: ISS» віртуальна реальність

 Вивчаємо МКС у віртуальній реальності («MISSION: ISS»)



Напевно, кожна дитина в дитинстві мріяла стати космонавтом, але на жаль для більшості, стандарти для того, щоб стати підкорювачем нескінченних просторів космосу, неймовірно жорсткі, а конкуренція велика. Але віртуальний проект «Mission: ISS«, створений у співпраці NASA, Європейського (ESA) і Канадського (СSA) космічних агентств, надає шанс усім бажаючим відправитися в практично неможливе подорож за межі нашої планети. Познайомитися із Міжнародною космічною станцією (МКС), та вийти у відкритий космос. Вивчаємо тему "Невагомість" із технологіями віртуальної реальності.

«Mission: ISS» - це науково-точна космічна симуляція, яка дозволяє користувачам «Oculus Rift» та "Oculus Quest" досліджувати Міжнародну космічну станцію (МКС) у віртуальній реальності.




Зробіть подорож на орбіту і відчуйте життя на борту Міжнародної космічної станції! У цьому моделюванні, запропонованому, навчіться рухатися та працювати в умовах нульової гравітації за допомогою ваших контролерів. Посадите космічну капсулу, здійсніть вихід у космос і дозвольте справжнім астронавтам NASA познайомити вас із життям на МКС за допомогою інформативних відео та зображень.

Завантажити: https://www.oculus.com/experiences/quest/2094303753986147/

Пишіть свої відчуття у коментарях.

Чудовий безкоштовний додаток VR для вивчення МКС і відчуття невагомості.
Це чудова ідея для освітнього процесу. Я була вражена, наскільки добре  розроблено додаток. Це абсолютно безкоштовно. Це може змінити ваше сприйняття світу, а також взаємодію з нульовою гравітацією. Рекомендую.

Запрошую!

Facebook: https://www.facebook.com/groups/3051188461665108
Twitter: https://twitter.com/Iryna_Pakhomova
Telegram: https://t.me/arVReducation
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCjrII42WpKLPgurLYXeNwSQ
Discord: https://discord.com/invite/ZUxcC22
Blog: https://educationpakhomova.blogspot.com

#MISSION:ISS 

#імерсивні_технології_в_освіті

#сучасні_освітні_тренди

#освітні_тренди

#віртуальна_реальність


Сучасні освітні тренди

Віртуальна реальність у навчанні 

(Oculus Quest)



Окуляри віртуальної реальності Oculus Quest можна використовувати без підключення до ПК - абсолютно автономно з відстеженням в просторі і трекингом джойстиків, що дає можливість використовувати їх де завгодно. 
Окуляри реалістично передають навколишнє середовище. Свідомість повністю вводиться в оману і це незвично. 
Лабораторії віртуальних експериментів, заняття фізкультурою, віртуальні навчальні квест-кімнати це все можливо вже сьогодні із віртуальною реальністю. За допомогою джойстиків, що у вас в руках ви можете легко використовувати будь-які предмети, що під рукою, все як в житті. 
Навчання нового рівня.

Проєкти для освіти:






Додаткові джерела:

Яку користь можуть отримати вчителі від доповненої реальності в освіті?


#віртуальнаРеальність #імерсивніТехнології 

#імерсивні_технології_в_освіті

#сучасні_освітні_тренди

#освітні_тренди


Лабораторія віртуальної реальності. Освітні тренди.

 Види теплопередачі: теплопровідність, конвекція, випромінювання


Теплопровідність

Теплопровідність - це спосіб передачі тепла.

Явище теплопровідності полягає в тому, що кінетична енергія атомів й молекул, яка визначає температуру тіла, передається атомам і молекулам у тих областях тіла, де температура нижча.
З поняттям теплопровідності досить просто познайомитися при звичайному приготуванні їжі на кухні. Поставте на плиту і нагрівайте чавунну і мідну сковорідки, а потім вимкніть конфорки. Чавунна сковорода буде остигати значно довше мідної, тому що теплопровідність чавуну в 5-8 разів нижче, ніж у міді. Тобто, чим нижче теплопровідність, тим довше матеріал утримує тепло.
Найбільшу теплопровідність мають речовини, в яких тепло переноситься вільними електронами, що зумовлено їхньою малою масою. Саме тому теплопровідність металів зазвичай висока. В нагрітій області речовини є більше електронів із високою енергією, вони легко мігрують в холодніші області, й втрачають там енергію, розсіюючись на коливаннях кристалічної ґратки.




Конвекція



Конвекція — явище перенесення тепла в рідинах, газах або сипких середовищах потоками самої речовини. Де краще розташовувати батареї опалення? Чому?

Випромінювання 



Внаслідок того, що відбувається тепловий рух молекул, всі тіла випромінюють енергію в вигляді хвилі, або потоку "частинок" енергії - фотонів. Чим вища температура тіла, тим більше енергії воно випромінює. Якусь її частину ми бачимо в вигляді світла, але більша її частина сприймається, як теплові промені, температура тіл, на які вони потрапляють, зростає, отже вони отримують енергію. Саме так Земля отримує енергію від Сонця. 

Завдяки ґаджетам віртуальної реальності процес навчання може вийти на новий рівень. Вивчати анатомію людини, рух космічних тіл, побудову геометричних фігур, структуру атомів та молекул значно простіше, коли є змога оглянути предмети зі всіх боків. Зазирнути у мікро- або макросвіти!

 Майбутнє вже прийшло! 

Як користуватися окулярами віртуальної реальності?

https://bit.ly/35j4NFc

#віртуальна_реальність #імерсивні_технології #інновації #STEAM #VR



BBC Civilisations AR

Сучасні освітні тренди


Civilisations AR - це все про навчання із доповненою реальністю. Як тільки студенти дізнаються, як розмістити артефакт та взаємодіяти з ним, вони захочуть побачити усі артефакти у додатку. Безкоштовне або кероване вивчення програми послужить чудовим вступом до відділу світової історії, гуманітарних наук чи історії мистецтва або до самостійного вивчення контенту з подібною спрямованістю. Допомога вчителя буде найбільш необхідна у молодших класах, тоді як учні старших класів можуть самостійно вибирати те, що вони хочуть дослідити.


Civilizations AR - це додаток для iOS та Android, який використовує доповнену реальність (AR) для відображення артефактів у фізичному просторі користувача (переглядається через його пристрій). Користувачі можуть переглянути колекцію з 41 артефактів, тематично організованих відповідно до телесеріалу ВВС: «Ранні цивілізації», «Людське тіло», «Віра», «Зустрічі», «Прогрес і сучасність». Додаток є результатом масштабної співпраці між BBC, Nexus Studios та більш ніж 30 музеями у Сполученому Королівстві для підтримки та відзначення серії цивілізацій мистецтва та культури BBC. Після завантаження програми та доступу до камери студенти можуть вибрати або використовувати теми для пошуку певного артефакту, або просто вільно досліджувати всю колекцію.

Кожен артефакт містить історичні замітки, написані англійською мовою, що підкреслює значення артефакту. До спеціальних функцій можна віднести звукові та географічні посібники, рентгенівський інструмент, щоб побачити всередині деяких артефактів, таких як єгипетська мумія, та ще більш інтерактивний елемент, який пропонує студентам торкнутися екрана, щоб відновити артефакт. Студенти також можуть використовувати функцію камери, щоб сфотографувати артефакти та поділитися ними.

Використовуючи доповнену реальність та сучасні смартфони, Civilizations AR переносить минуле в сьогодення та робить його знайомим. Інтерактивність-звукові ефекти, аудіогіди та нотатки, що стосуються контексту, дає студентам підстави зв’язатися з деякими з найбільших скарбів історії.

Завантажити: 

Gogle Play: BBC Civilisations AR

App Store: BBC Civilisations AR

#доповненареальність #освіта #BBC_Civilisations_AR


Визначення показника заломлення скла відносно повітря

 Перевірка законів геометричної оптики (Phet симуляції)


Ця симуляція дозволяє: 
• досліджувати заломлення при змінюванні оптичного об’єкта, показників заломлення заломлюючого світло об’єкта та середовища, кута падіння; 
• вимірювати кути падіння та заломлення, відносну інтенсивність відбитого та заломленого променів за різних умов, швидкість поширення заломленого променя відносно швидкості світла у вакуумі; 
• складати та розв’язувати задачі на закони геометричної оптики, зокрема, на явище повного відбивання. 

Приєднуйтесь на сервер "Фізика" на Discord: https://discord.com/invite/ZUxcC22  

Додаткові джерела:

1. Віртуальна лабораторія загальної фізики https://www.sunspire.ru/products/physics2d/

2.  Online Labs (мова переважно англійська) http://www.golabz.eu/ 

3. Фізика в школі - HTML5

https://www.vascak.cz/?id=1&language=ua

Telegram: https://t.me/pakhomovaeducation 
 https://t.me/physicsks

Бережіть себе і родину!

Дякую за увагу!
Бажаю Вам нових ідей!
Навчаємося, бо ми цього варті!
Підписуйтесь на блог!
Підписуйтесь на канал YouTube.

Підписуйтесь на сторінку у fb. https://www.facebook.com/educationXXII/
Запрошуємо навчатися на фізичному факультеті! 

Кристалізація

 Кристалізація металів



00:00 - 2:30 механічні властивості металів та сплавів; 
2:30 - 3:43 внутрішня будова кристалів (металів); 
3:43 - 5:50 модель зародкоутворення (поява центрів кристалізації); 
5:50 - 7:20 механізми росту кристалів; 
7-20 - 10:00 кінетика кристалізації кристалів; 
10:00 - 13:45 фактори, що впливають на форму та внутрішню будову кристалів; 
13:45 - 14:33 спіральний ріст кристалів (гвинтова дислокація); 
14:33 - 16:38 як змінювати лінійні розміри зерен; 
16:38 - 17:00 зони злитків (Д. К. Чернов); 
17:00 - 19: 00 монокристали (метод Чохральського, зонна плавка)

Наука була, є і буде. Запрошуємо до співпраці! Обирай, де найзручніше! Кафедра фізики кристалів започаткувала: перший сервер "ФІЗИКА" на Discord: https://discord.com/invite/ZUxcC22 telegram:https://t.me/physicsks сторінку на блозі "Фізика ЗНО" https://educationpakhomova.blogspot.com fb: "ФіЗиКа ЗНО" https://bit.ly/2L0sJ97 Детальніше за посиланням: https://bit.ly/37ZbBcT Запрошуємо усіх бажаючих зареєструватись у гугл формі

https://forms.gle/7uH2wfAWWvwfLKWT6 для того, щоб ми могли запросити вас на: дні відкритих дверей (фізичні експерименти, мікросвіт у електронному мікроскопі); вебінари, присвячені сучасним науковим дослідженням;

безкоштовний дистанційний курс "Підготовка до ЗНО з фізики";

екскурсія до астрономічної обсерваторії; екскурсія до музею астрономії; екскурсія до НТК "Інститут монокристалів" НАН України; онлайн-зустрічі із викладачами фізичного факультету; написання робіт МАН (фізика, астрономія); конференції молодих науковців із участю школярів і багато новин. Бажаємо здійснення мрій! #kfk #Karazin #Physics #univer #vstup

ТЮФ 2021

Харківські ліцеїсти здобули срібні медалі на Міжнародному турнірі юних фізиків 2021



Каразінська спільнота зустріла та привітала ліцеїстів, які повернулися до Харкова у статусі срібних призерів Міжнародного турніру юних фізиків, що проходив у Кутаїсі (Грузія).
Зокрема команду зустріли ректор, професор Тетяна Кагановська, директор ННІ «Фізико-технічний факультет», професор Ігор Гірка, працівники університету, представники міської влади та шкіл, близькі та друзі.

Цьогоріч у змаганні взяли участь 5 школярів з Харкова — Ілля Хорошко, Дар’я Гончар, Іван Бортновськии, Єлизавета Кумечко (харківський ліцей № 161 «Імпульс») та Ілля Шкірко (Харківський фізико-математичний ліцей № 27).


Команду харківського ліцею «Імпульс» тренували доцент фізичного факультету Каразінського університету Захар Майзеліс та студент 4 курсу фізичного факультету Григорій Овчаренко.
«Ця подія важлива для університету, тому що пов’язана з нашими трьома мріями. Перша мрія про те, щоб до університету вступали талановиті й цілеспрямовані діти; друга, — щоб ми змогли надати їм ті навички та вміння, на які вони розраховують; третя, — щоб наші випускники знайшли роботу за фахом та були успішними в майбутньому», — прокоментувала Тетяна Євгеніївна.

Захар Майзеліс розповів, що такого результату вдалося досягти завдяки злагодженій командній роботі та бойовому духу. «Турнір виховує практично все, що буде потрібно в університетському житті та подальшій науковій діяльності, адже протягом року учасники розв’язують складне завдання рівня повноцінної наукової роботи», — зауважив тренер команди.



Капітан команди Ілля Хорошко поділився враженнями від турніру: «Цьогоріч у зв’язку з карантинними заходами турнір був меншим, ніж зазвичай. Проте не менш складним і цікавим. Ми готувалися довго й наполегливо. Загалом підготовка тривала протягом року. Уже четвертий рік поспіль ми демонструємо досить високі показники під час турніру».

Ілля Хорошко та Дар’я Гончар планують цього року вступати до Каразінського університету. Бажаємо їм успіхів під час вступної кампанії, що наразі триває.
Щиро вітаємо призерів, їхніх тренерів та бажаємо подальших успіхів та наснаги!



Фізика об'єднує людей!

Бережіть себе і родину!

Дякую за увагу!
Бажаю Вам нових ідей!
Навчаємося, бо ми цього варті!
Підписуйтесь на блог!
Підписуйтесь на канал YouTube.
Підписуйтесь на сторінку у fb. https://www.facebook.com/educationXXII/

Запрошуємо навчатися на фізичному факультеті! 


10 цікавих експериментів для дітей. STEM-уроки

 10 активностей для STEAM-занять. Практичний досвід


На базі кафедри фізики кристалів фізичного факультету ХНУ імені В.Н. Каразіна працює STEAM_AR club PenguIN "Наука навколо нас. 

Усі запропоновані активності були проведені із дітьми 8-15 років.

1. "Паперові літачки" (детальніше тут).


2. Атмосферний тиск або фонтан у пляшці (детальніше тут).




3. Як задути свічку через перешкоду або ефект Коанда (детальніше тут).




4. "Фокус з монеткою" або інерція (детальніше тут).



5. Як дерево п'є або капілярні явища (детальніше тут). 



6.  Іграшка, що гуляє сама по собі або дія сила тяжіння (детальніше тут).



7. Як зробити двигун на паливі із зубної пасти або ефект Марангоні (детальніше тут).



8. Чому струмінь води вигинається поблизу гребінця, магія чи звичайна електризація? (детальніше тут).



9. Магія балансування або умова стійкого положення рівноваги (детальніше тут).



10. Як співають келихи або, що таке звукова хвиля? (детальніше тут).





Фізика - це наука експериментальна, тож експериментуємо! 
Цікаво, корисно, легко!

Детальніше про наш клуб: https://educationpakhomova.blogspot.com/p/penguin-club.html

Ласкаво просимо!

#STEAM 
#експерименти 
#фізика 
#EasyScienceExperimentsDoAtHome
​#SchoolProjectsForExhibition​
#ScienceMagicTricks

#сучасні_освітні_тренди

#освітні_тренди

#stem-уроки

#фізика_для_дітей