Earth Day: дидактичні матеріали + ідеї (STEM)

Активності для проведення Дня Землі (дидактичні картки)


День Землі (Earth Day) — назва, яку використовують щодо різних заходів, що їх проводять навесні з метою спонукати людей бути уважнішими до тендітного і вразливого довкілля планети Земля.

Проблема забруднення довкілля (дидактичні картки: вільний доступ)

Приєднуйтесь:
Telegram: https://t.me/pakhomovaeducation FB: https://www.facebook.com/educationXXII/

Розділення учнів на групи по 3-4 особи. Пояснення завдання: кожна група отримує картки із зображенням проблеми забруднення довкілля. Потрібно придумати, як її можна вирішити з використанням STEM-підходу і записати це рішення на картці там, де хмарки. На останній картці учням пропонується самостійно написати проблему і запропонувати її розв'язання. 

Картинки можна роздрукувати на картках формату А4 або надрукувати на папері та покласти в конверти, щоб групи могли обирати картки на випадкових основах.






Завантажити картки за посиланням: 

Перегляд:


Illustrative Don't Trash Your Planet Poster від користувача Iryna Pakhomova

10 активностей для проведення Дня Землі


  1. Планування та проведення прибирання території школи або парку залежно від можливостей.
  2. Організація тематичної виставки "Екологія в нашому житті" в бібліотеці.
  3. Проведення лекції або дискусії про збереження природних ресурсів та відновлення довкілля.
  4. Виготовлення макетів відновлюваних джерел енергії, таких як вітро- та сонячні електростанції, з використанням STEM-підходу.
  5. Проведення екскурсії до еко-центру або зоопарку з акцентом на вивчення екології та збереження рідкісних видів тварин.
  6. Організація конкурсу на кращу ідею зменшення використання пластику.
  7. Розміщення інформаційних плакатів про екологічні проблеми та відповідні рекомендації на видному місці в училищі або на території парку.
  8. Проведення відкритої лабораторії з вивчення екосистем, де учні матимуть змогу взяти участь у експериментах та спостереженнях над мікроорганізмами, рослинами та тваринами.
  9. Виготовлення руками власного компосту та використання його для вирощування овочів і фруктів.
  10. Проведення флешмобу з приводу Дня Землі, під час якого учні та вчителі вдягаються у зелені кольори та роблять знімки на фоні природних ландшафтів.

Canva Character builder

 Інструмент для створення персонажів Character builder


Приєднуйтесь!

Canva Character Builder - це інструмент для створення персонажів в Canva, він дозволяє користувачам створювати унікальних персонажів, які можуть бути використані в різних проектах, таких як презентації, брендінг, маркетинг...

 

Використання Canva Character Builder досить просте і інтуїтивно зрозуміле. Користувачі можуть вибирати з великої кількості різних елементів, таких як волосся, одяг, взуття та аксесуари, щоб створити унікального персонажа, який відображатиме їх бренд або особистість.

 

Існує безліч налаштувань, які користувачі можуть використовувати, щоб налаштувати своїх персонажів, такі як зміна кольору шкіри, волосся, одягу та багато іншого. Крім того, Canva Character Builder також дозволяє користувачам додавати текстові елементи, щоб доповнити свій дизайн і створити наочний образ.

 

Одна з особливостей Canva Character Builder - це можливість експорту персонажа в різних форматах, таких як PNG, SVG, GIF, що дозволяє легко вставляти його в будь-який проект або додаток.

 

Canva Character Builder пропонує безкоштовну та платну версії. У безкоштовній версії є обмежена кількість елементів і можливостей, однак користувачі можуть створювати персонажів без обмежень. Платна версія Canva Character Builder надає більше елементів і можливостей для налаштування персонажів, а також включає в себе більший вибір тем і шаблонів.

 

Canva Character Builder - це потужний інструмент для дизайнерів та бренд-менеджерів, який допомагає їм створювати унікальних персонажів, які можуть відображати

бренд або ідею. Завдяки Canva Character Builder можна створити персонажа з будь-яким виглядом, рисами характеру, настроєм та поставити його в різні ситуації, що робить його надзвичайно універсальним і корисним інструментом.

 

Цей інструмент є особливо корисним для тих, хто має обмежений бюджет на створення персонажів. Canva Character Builder є дуже доступним та легким використанням інструментом, який дозволяє створювати високоякісні персонажі без додаткових витрат.


Character builder немає мобільної версії, тож такі опції працюють на стаціонарному компьютері

 

Загалом, Canva Character Builder - це потужний та універсальний інструмент для створення персонажів, який допоможе дизайнерам та бренд-менеджерам створити унікальний образ, який буде відображати їх бренд або ідеї. З його допомогою можна легко створювати персонажі, які привернуть увагу аудиторії та допоможуть досягти поставлених цілей.

Приклад створеної книги: тут

Жанна та її місія збереження планети 


Жанна та її місія збереження планети від користувача Iryna Pakhomova

"Пригоди нашого персонажа:  10 креативних активностей для дітей".


1. Написання оповідання про пригоди персонажа: створення сюжету, визначення конфлікту та розв'язання проблеми.

2. Розв'язування математичних задач з використанням персонажа як візуальної допомоги.

3. Створення коміксу або графічної новели з персонажем в головній ролі.

4. Виготовлення ляльки-мотанки в образі персонажа з різних матеріалів.

5. Створення музичного кліпу або міні-вистави про персонажа зі створеними дітьми піснями та танцями.

6. Вивчення природничих наук за допомогою персонажа: дослідження фізичних, хімічних або біологічних властивостей персонажа.

7. Розробка ігор, що пов'язані з персонажем, наприклад, настільних ігор або ігор на подвір'ї.

8. Написання віршів або пісень про персонажа, згадування в них характеристик і рис його характеру.

9. Створення мультфільму про персонажа: написання сценарію, створення персонажів та анімація.

10. Розробка кросвордів, пазлів або ігор-головоломок, що містять питання та завдання про персонажа та його пригоди.

Давайте разом поділимося своїми ідеями! Які цікаві активності ви можете запропонувати, щоб поглибити знайомство зі своїм персонажем? Будь-ласка, діліться своїми ідеями в коментарях, щоб ми могли навчитися одне від одного і підвищити якість наших уроків.


Відкриті онлайн-ресурси для реалізації STEM-освіти

Корисні ресурси для впровадження STEM-орієнтованого підходу у навчанні

Приєднуйтесь!

STEM-освіта – це навчання наукових дисциплін, які об'єднуються в один комплекс: наука, технології, інженерія та математика. Однак для багатьох учнів доступ до якісної STEM-освіти є обмеженим через брак необхідних ресурсів, обладнання та фінансування. У цій статті ми розглянемо кілька відкритих онлайн-ресурсів, які допоможуть реалізувати STEM-освіту в будь-який момент та в будь-якому місці.

Відкриті освітні ресурси  — це навчальні матеріали та ресурси, які пропонуються вільно й відкрито для будь-кого, а також за певними ліцензіями, якими можна ділитися, реміксувати або покращувати для повторного розповсюдження.

Code.org 

(https://code.org)

Code.org є онлайн-ресурсом, який допомагає вчителям та учням навчитися програмування та інших навичок ІТ-галузі. Ресурс пропонує безкоштовні курси програмування для різних рівнів складності, від початківців до професіоналів. Крім того, Code.org надає доступ до безлічі ресурсів та інструментів, які допоможуть учням створювати свої власні проекти.



NASA STEM Engagement 

(https://www.nasa.gov/stem)

NASA STEM Engagement є ресурсом, який пропонує безкоштовні матеріали та ресурси для вчителів та учнів, які бажають навчитися про космос та науку. Ресурс містить відеоуроки, активності, проекти та інші матеріали, які допоможуть учням збільшити свої знаня та зацікавленість у науці та технологіях, які використовуються в NASA.


Google Arts & Culture 

(https://artsandculture.google.com)

Google Arts & Culture є онлайн-ресурсом, який допомагає учням досліджувати мистецтво та культуру за допомогою віртуальних екскурсій та відеоуроків. Ресурс містить колекції мистецтва з усього світу, а також відео та інформацію про різні культури та традиції.


MIT OpenCourseWare 

(https://ocw.mit.edu)

MIT OpenCourseWare є ресурсом, який пропонує безкоштовний доступ до лекцій та матеріалів з різних дисциплін, включаючи математику, науку та інженерію. Ресурс дозволяє учням самостійно вивчати та досліджувати нові теми, а також дозволяє вчителям використовувати ці матеріали для своїх уроків.


Scratch 

(https://scratch.mit.edu)

Scratch є онлайн-ресурсом, який допомагає учням вчитися програмування через створення власних інтерактивних ігор та анімацій. Ресурс пропонує безкоштовний доступ до різних інструментів.

PhET: 


безкоштовна онлайн-фізика, хімія, біологія, науки про Землю
Безкоштовні інтерактивні симуляції, що охоплюють різноманітні теми, розроблені Університетом Колорадо, доступні різними мовами.

RobotLAB


Уроки у вільному доступі: тут.
STEM-лабораторія: https://engagek12.robotlab.com/stemlab
Створені вчителями для вчителів, RobotLAB розробив відзначені нагородами програми K-12, у яких використовуються роботи для покращення навчання, розуміння та збереження інформації при максимальному збільшенні інвестицій у шкільні навчальні програми. Ці інноваційні та відзначені нагородами програми допомагаючи школам по всій країні досягти успіху в цих предметах, використовуючи роботів, допомагаючи тим, хто навчається, розвивати такі навички 21-го століття, як вирішення проблем, критичне мислення та співпраця, вивчаючи основні предмети весело та захоплююче.


Spark101


Безкоштовні 10-хвилинні відео для занять, щоб залучити учнів до автентичного вирішення проблем STEM

StemX


Мережа STEMx— це STEM-мережа з кількома штатами, яка надає доступну платформу для обміну, аналізу та розповсюдження якісних інструментів STEM-освіти для трансформації освіти, збільшення кількості вчителів STEM, підвищення успішності студентів у STEM і вирощування новаторів завтрашнього дня. 


Розробки STEM-занять українськими педагогами


З метою популяризації ідей STEM-освіти, виявлення і підтримки талановитих педагогічних працівників, створення бази даних розробок інтегрованих уроків/заходів та заохочення педагогів застосовувати STEM-технології, створено бібліотеку  STEM-занять.

Корисні публікації:





22 березня Всесвітній день води

Дидактичні картки до Всесвітнього дня води (вільний доступ)


Міжнародний день води - це чудова нагода для проведення активностей, які сприяють усвідомленню важливості води для людей і природи.


Знайди пару.


Складіть картки із зображеннями та словами окремо, що пов'язані з водою, а потім перемішайте їх. Гравці повинні знайти пару карток, які містять одне й те ж зображення та слово.

Асоціації. 

Показуйте гравцям картки з зображеннями, що пов'язані з водою, і просіть їх придумати речення. Можна ускладнити завдання і запропонувати скласти маленьку історію.

Асоціативний кущ "Вода"

Перегляд:


Завантажити: тут.


Кейс-урок «Вода» (2021)

Предмети: хімія, фізика, математика, біологія, географія, інформатика, основи здоров’я
Автори/ки: Пахомов Юрій, вчитель хімії; Буждиган Христина, вчителька хімії та основ здоров’я; Бережницька Іванна, вчителька біології
м. Івано-Франківськ
Ліцей №24


Перегляд:

Завантажити: тут.

Корисні матеріали:

Як з’являється веселка?





Підписуйтесь!
Дякую за коментар і вподобайку!
Бережіть себе і родину! Все буде Україна!

Blog: https://educationpakhomova.blogspot.com/
Telegram: https://t.me/pakhomovaeducation 



Carl Sagan

 Карл Саган — відомий астроном українського походження


Карл Саган був астрономом, космічним дослідником, науковим популяризатором та письменником. Він народився у Брукліні, Нью-Йорк, у сім'ї українських іммігрантів, 9 листопада 1934 року. Його батько, Семен Саган, був одним із засновників Української національної асоціації в США, а мати, Рейчел Моллова, була домогосподаркою.

Саган вивчав астрономію на Гарвардському університеті та отримав докторську ступінь в університеті Чикаго. У 1960-х роках він брав участь в розробці програми «Маринер», яка дозволила здійснити перші безпілотні місії на Марс та Венеру. У 1970-х роках Саган працював на проектах «Вояджер» та «Піонер», які досліджували нашу Сонячну систему та відправилися за її межі.

Саган був також відомим популяризатором науки та автором багатьох книг про астрономію та космос. Його найбільш відомою книгою є «Космос», яка була видана в 1980 році та стала бестселером. Крім того, він був головним науковим консультантом телесеріалу «Космос: подорожі у просторі та часі», який був випущений у 1980 році.

Саган працював також в якості наукового консультанта для кількох фільмів, серед яких «Контакт» (1997), який базується на однойменному романі Сагана. Він також був активістом з питань ядерної зброї та боротьби з глобальним потеплінням.

Карл Саган був відомий своєю спроможністю пояснювати складні наукові концепції зрозумілим мовою для широкої аудиторії. Він намагався показати, що наука не є чимось віддаленим від нашого повсякденного життя, а є важливою частиною нашої культури та світогляду.

Саган також був піонером пошуку позаземного життя та надії на взаємодію з інтелектуальними формами життя з інших планет. Він пропагував ідею, що космос є безкінечним та що існує безліч інших цивілізацій, які мають потенціал стати нашими партнерами в дослідженні космосу та вирішенні глобальних проблем людства.

Карл Саган помер у 1996 році від пневмонії, але його спадщина живе далі. Його книги та телевізійні програми продовжують надихати та навчати людей по всьому світу про красу та таємниці Всесвіту. Він залишився вічним символом науки та дослідження космосу, а також прикладом того, як наука та культура можуть зливатися разом, щоб змінити світ на краще.


Вислови відомого астронома

Ми зроблені із зоряного пилу. Через нас космос пізнає самого себе.
Фантазія часто переносить нас у світи, які ніколи не існували. Та без неї нам робити нічого.


Дидактичні матеріали до дня народження Т. Г. Шевченка

Матеріали для проведення тематичного заняття: Тарас Григорович Шевченко



Приєднуйтесь!

Портал Шевченка

www.kobzar.ua
інтернет-ресурс де можете знайти на мапі світу всі шевченківські місця, музеї, пам’ятники.

Музеї Тараса Шевченка


http://www.kobzar.info/memories/museums/

Тарас Шевченко 

Корисна інформація про Т. Г. Шевченка та його творчість на сторінках сайтів

Лепбук Т. Г. Шевченко (вільний доступ)

10 активностей для проведення зняття до дня народження відомого українського поета Тараса Григоровича Шевченка для дітей 10-15 років

1. Кіноперегляд

Кіноперегляд документального фільму про Тараса Шевченка, де діти дізнаються більше про життя та творчість поета.

2. Майстер-клас з малювання портрета Тараса Шевченка. 

Діти можуть використовувати різноманітні матеріали та техніки малювання або створення портрету Тараса Шевченка за допомогою нейронних мереж.

 3. Літературний день

Літературний клуб, де діти читають та обговорюють поезію Тараса Шевченка.

 4. Вікторина

Вікторина про життя та творчість Тараса Шевченка. 

Можна підготувати цікаві запитання та призи для переможців.

Наприклад:

Зоряний син України

Підсумковий урок за розділом "Тарас Шевченко"

 

5. Екскурсії

Екскурсія до музею Тараса Шевченка, де діти зможуть побачити оригінальні рукописи поета та інші цікаві експонати або віртуальна екскурсія.

https://museum-portal.com/ua/muzeyi/13_nacionalniy-muzey-tarasa-shevchenka

 Музеї Тараса Шевенка

http://www.kobzar.info/memories/museums/

6. Квест

Квест, де діти повинні розв'язувати загадки та виконувати завдання, пов'язані з життям та творчістю Тараса Шевченка.

Гра – квест “Чи знаєш ти Шевченка?” (10-11 класи) + Презентація

 7. Конкурс пісень

Конкурс на краще відтворення української народної пісні, яку співав Тарас Шевченко. Можна запропонувати пісні, такі як "Червона рута" та "Ой у лузі червона калина".

 8. Вишиванка

Майстер-клас з виготовлення вишиванки або писанки зі зображенням Тараса Шевченка.

 9. Театр

Драматична гра, де діти можуть відтворити відомі епізоди з життя Тараса Шевченка, такі як його першу зустріч з Котляревським або поетичні дуелі з Грабовським.

 10. Танцювальний конкурс

Майстер-клас з виконання козацьких танців, наприклад, "Козачок", який Тарас Шевченко бачив і згадував у своїх поезіях.

11. Thinglink - інтерактивний плакат

Створення інтерактивного плаката у Thinglink

https://www.thinglink.com/scene/1021484449918877699

12. Цитати

Правила для активності, де діти мають працювати з цитатами Тараса Шевченка:

Почніть з того, щоб дати дітям кілька цитат Тараса Шевченка. Цитати можна вибрати з його віршів, листів або записів у щоденниках.

Попросіть дітей прочитати кожну цитату та подумати про те, що вона означає. Можливо, деякі цитати будуть складними для розуміння, тому можна допомогти дітям з'ясувати значення окремих слів або виразів.

Попросіть дітей написати власні висновки про те, що означає кожна цитата. Вони можуть використовувати свої власні слова, але мають пояснити свої думки та відповісти на запитання: Що, на вашу думку, хотів сказати поет? Як ця цитата може бути застосована у сучасному житті?

Дайте дітям можливість поділитися своїми відповідями та обговорити їх з рештою групи. Запропонуйте дітям задавати одне одному запитання та давати додаткові пояснення до своїх відповідей.

Закінчіть активність дискусією про те, що діти вивчили про Тараса Шевченка та його поезії. Вони можуть висловити свої враження та відчуття від роботи з його цитатами та поділитися своїми висновками.

Можна зробити самостійно або замовити в електронному вигляді в pdf форматі 40 грн.

Пишіть: inpakhomova@ukr.net з позначкою Шевченко.

Перегляд матеріалу:



13. Книжкова віртуальна виставка

 "Національний геній і пророк"

Курси СЕЕН (SEE Learning)

Безкоштовне підвищення кваліфікації: курси СЕЕН


Можливо отримати сертифікат про завершення навчання на ознайомчому онлайн-курсі із СЕЕН від розробників програми – Університету Еморі (проходження курсу займає 4-5 годин).


Ознайомчий курс CEEН — це ваш перший крок на шляху до викладання учнівству соціального, емоційного та етичного навчання (СЕЕН). Цей курс ознайомить вас із навчальною програмою СЕЕН. Він складається із семи модулів. Кожен модуль містить ключові компоненти, необхідні для впровадження навчальної програми СЕЕН у ваших освітніх умовах.

7 модулів включають:

  1. Вступ. Вітаємо на ознайомчому курсі
  2. Розширення можливостей учнівства
  3. Розвиток усвідомленості, співпереживання та залученості
  4. Зрозуміти навчальну програму
  5. Розвиток можливостей учнівства
  6. Розвиток власних можливостей
  7. Завершення: ступаємо на шлях СЕЕН

Щоб розпочати ознайомчий курс СЕЕН, зареєструйтесь або увійдіть у систему.

Де можна опублікувати власний педагогічний досвід?

 Сайти для публікації власного педагогічного досвіду

Приєднуйтесь!

"Методичний портал" 

задумано як спеціалізований ресурс призначений для вчителів, співавтором якого може бути кожен з Вас.
http://metodportal.com/
Мета проєкту:
Створення сайту з максимально корисною інформацією для вчителів
(не максимальною кількістю матеріалів)

Варіанти замовлення сертифіката

1. Електронний (безкоштовний) варіант сертифіката – заповнений бланк сертифіката без печатки і підпису, розміщений на веб-сторінці, доступний для перегляду, копіювання, друку безпосередньо після замовлення (публікації).
http://metodportal.com/sertif/reestr-e — реєстр електронних версій сертифіката.

2. Друкований (платний) варіант сертифіката - сертифікат з підписом і печаткою редакції «Методичного порталу». Надсилається на адресу замовника (автора) Укрпоштою.
http://metodportal.com/sertif/reestr-p — реєстр заявок на друковану версію сертифіката.

"Шкільне життя"


Щоб отримати сертифікат, який підтверджує Вашу публікацію на сайті “Шкільне життя”, пройдіть декілька простих кроків:
1. Надішліть власний авторський матеріал заповнивши форму нижче.
2. Завантажити сертифікат Ви зможете на сторінці розміщення власної розробки.
3. Сертифікат електронний, безкоштовний, формат А4, jpg (only print – тільки роздрукуй)

"Учительський журнал онлайн"

http://www.teacherjournal.com.ua/ - сайт видавничої групи "Основа", на якому можна знайти безліч цікавих матеріалів для використання в роботі, а також розмістити власні авторські розробки та отримати сертифікат про публікацію, який можна використати під час атестації. Розмістити матеріали можна після швидкої реєстрації. Всі матеріали, розміщені на сайті, у вільному доступі.


Освіта

http://osvita.ua/ - національний освітній інтернет-сайт, на якому у Форумі педагогічних ідей "УРОК" можна розмістити власні статті, методичні розробки занять (уроків), виховних заходів. Каталог "Відкритий урок: розробки, технології, досвід" надає можливість кожному педагогу опублікувати на своїх сторінках власні педагогічні матеріали. Усі учасники форуму отримують електронний сертифікат про публікацію матеріалу в каталозі «Відкритий урок: розробки, технології, досвід».


Освітній портал «ВсімОсвіта»

https://vsimosvita.com - освітньометодичний портал, створений з метою надання методичної допомоги працівникам освіти, обміну педагогічним досвідом. Сайт надає можливість розмістити власні матеріали та в короткий термін отримати сертифікат на підтвердження здійснення публікації. Потрібна реєстрація.


"Всеосвіта"

Окрім можливості розміщення власних наробок, що засвідчується сертифікатом, надає можливість прийняти участь у безкоштовних вебінарах, всеукраїнських олімпіадах та навіть пройти курси підвищення кваліфікації. Зрозумілий інтерфейс сайту дозволяє опублікувати матеріали одразу ж після реєстрації. Сертифікат чекати не потрібно, він з’являється в особистому кабінеті після додавання розробки. Опублікувати можна будь-які матеріали освітньої тематики.


«На Урок»  

освітній проект для педагогічних працівників, де можна розмістити розробки або навіть створити онлайн-тести, прийняти участь у вебінарі та Інтерент-конференціях та багато іншого. Освітній проект щомісяця проводить конкурс матеріалів відповідної тематики. Сертифікат можна скачати миттєво. Одразу після публікації.





Василь Дмитрович Нацик

 Зал слави КФК: Василь Дмитрович Нацик 


Василь Дмитрович Нацик - видатний український фізик-теоретик, який працював на кафедрі фізики кристалів фізичного факультету Харківського національного університету імені Василя Каразіна на посаді професора більше 35 років, а зараз керує роботою відділу фізики реальних кристалів ФТІНТ ім. Б.І. Вєркіна НАН України.



Нацик присвятив своє життя дослідженню різних аспектів теорії кристалів, зокрема електронних властивостей твердих тіл та явищ дифузії в кристалах. Він також займався дослідженням структурних змін у кристалах при низьких температурах та інших впливах.


Відділ фізики реальних кристалів


Нацик був і залишається активним учасником наукового життя України та світу. Він опублікував понад 100 наукових статей у провідних наукових журналах та колективних монографіях. Він брав участь у багатьох міжнародних наукових конференціях та симпозіумах, виступаючи з доповідями та повідомленнями.

(1938) – доктор фізико-математичних наук (1979), професор (1992). Головний науковий співробітник ФТІНТ ім. Б.І. Вєркіна НАН України. Член редколегії журналу «Фізика низьких температур», член Наукових рад НАН України з проблем «Фізика металів і сплавів», а також спеціалізованих учених рад при ФТІНТ НАНУ. 

Нацик був науковим керівником молодих вчених, які в подальшому стали видатними фахівцями у галузі фізики. 

Випадок, який характеризує Василя Дмитровича як людину оптимістичну і позитивну.

На кафедрі фізики кристалів, коли було дуже холодно, викладач скаржився на неприємну температуру оточуючого середовища. Але професор Нацик дав зовсім іншу реакцію: він сказав, що в кожній ситуації можна знайти якусь приємність. Він витягнув шоколад і пояснив, що холодний клас - це хороша річ, бо шоколад не розтане.

Ця розмова, яка відбулася на кафедрі фізики кристалів, між Василем Дмитровичем Нациком і викладачем кафедри, показує, що Василь Дмитрович має позитивний настрій і вміє шукати позитив у будь-яких ситуаціях. Навіть в холодній аудиторії він знайшов щось приємне - те, що шоколад не розтане. Це свідчить про те, що Василь Дмитрович - оптиміст і вміє приймати життя таким, як воно є, шукати позитивні моменти і радіти малому. Така розмова може бути прикладом того, що позитивний настрій і здатність бачити добро в будь-яких ситуаціях можуть допомогти знайти радість у житті і домогтися успіху.
Тож шукаємо приємні речі у нашому повсякденному житті.


Також є бажання опублікувати спогади Інесси Василівни Воробйової про Василя Дмитровича Нацика.
Пряма мова:
В. Д. Нацик відомий фізик-теоретик, основне місце роботи якого ФТІНТ НАН України, де він довгі роки був, завідувачем теоретичного відділу цього інституту, а зараз керує роботою цього відділу та є головним редактором журналу "Фізика низьких температур".
   За сумісництвом В.Д. протягом 40 років працював професором кафедри фізики кристалів. Він розробив унікальні спеціальні курси лекцій, які читав студентам кафедри. Ці спецкурси охоплювали широкий спектр фізичних властивостей кристалів залежно від їхньої структури та зовнішніх факторів, приділяючи особливу увагу новітнім відкриттям зарубіжних та вітчизняних авторів. Також В. Д. читав загальні курси студентам усього фізичного факультету. Неодноразово В.Д. був доповідачем на кафедральних та факультетських семінарах і завжди дуже цікаво та професійно розповідав про наукові досягнення як у галузі фізики низьких температур, так і у дослідженні властивостей нових матеріалів, штучно створених фізиками. Його доповіді про властивості та практичне застосування фулеренів викликали великий інтерес як співробітників факультету, так і студентів.
В.Д. дуже ерудований і дійсно багато знає. Результати його наукових досліджень викладено у понад 200 наукових статей, опублікованих у найвідоміших зарубіжних та вітчизняних фізичних журналах. Серед фізиків Харкова він має один із найвищих індекс цитування.
В.Д. різнобічно освічена людина. Він чудово знає поезію, літературу, захоплювався спортом та спілкування з ним завжди цікаво та пізнавально.
Нині під час війни В.Д. виїхав із Харкова та продовжує наукову діяльність віддалено, написавши дві наукові статті.
Кафедра пишається, що В.Д. довгі роки був її співробітником і викладачі та студенти кафедри мали змогу з ним спілкуватися та обговорювати як фізичні, так і інші цікаві проблеми.