Формування критичного мислення (вправи, статті, книги, курс)
Що ж таке критичне мислення?
На сторінці The Foundation for Critical Thinking, відомої організації, присвяченої вивченню і популяризації критичного мислення, подано таке коротке визначення: «Критичне мислення – це мистецтво аналізу й оцінки мислення з наміром його покращити».
Як розвивати критичне мислення в учнів
- аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел;
- бачити проблеми, ставити запитання;
- висувати гіпотези та оцінювати альтернативи;
- робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його.
5 порад щодо критичного мислення TED Ed
Як у вас розвинуне критичне мислення?
Прикладом розуміння, чи маєте ви гарно розвинине критичне мислення, може бути експеримент, проведений Дж. Брунером та Л. Постманом. Гляньте на два набори карт:
Ви, певно, побачили чотири шістки і чотири сімки різних мастей. А зараз придивіться уважніше. Чи помітили ви, що на картах в одному з цих наборів щось негаразд? Можете визначити, в чому проблема? Присвятіть цьому хвилинку, перед тим, як читати далі.
А тепер – пояснення.
Брунер і Постман додали до колоди звичайних карт ряд карт, де звичні масті зображались іншим кольором – червоні трефи і піки, чорні бубни і чирви. При короткій демонстрації 96 % учасників експерименту сприймали фальшиві карти як нормальні. При детальнішій же демонстрації декотрі учасники описували колір незвичайних карт як коричневий, чорний з червоним відтінком, брудно оливковий тощо.
Що ви бачите на цій картинці?
Інтелектуали, певно, побачать тут книгу, але
якщо придивитись, то це можна сприйняти як зображення
грудей, які видно у викоті плаття.
Критичне мислення: що насправді стоїть за прокляттям п'ятниці 13-го?
Стратегія розвитку критичного мислення «Кубування»
На кожному боці кубика вказівка: опишіть це; порівняйте це, встановіть
асоціації,; проаналізуйте це; знайдіть застосування цьому; запропонуйте аргументи „за” або „проти” цього. Отже, вказівки на гранях куба є такими:
– Опишіть це. Розгляньте уважно об’єкт
(можливо лише уявний) та опишіть, що ви
бачите, відзначаючи колір, форму, розміри.
– Порівняйте це. На що схоже? Від чого відрізняється?
– Встановіть асоціації. Про що це змушує
вас думати?
– Проаналізуйте це. Скажіть, як це зроблено Вам не обов’язково це знати. Ви можете вигадати.
– Знайдіть застосування цьому. Як саме це може бути застосоване?
– Запропонуйте аргументи « за» або « проти».
ПРОГРАМА КУРСУ
Під час курсу ви навчитеся:
- Наукового методу і його застосування в повсякденному житті.
- Інструментів, які поліпшать ваше повсякденне мислення і допоможуть глибше зрозуміти упередження.
- Порад, як можна змінити погляди інших людей.
- Технік для навчання і кращого запам’ятовування інформації.
- Як відрізнити факти від вигадки.
Технологія формування критичного мислення
Ліпман М. Критичне мислення: чим воно може бути? http://poippo.pl.ua/pm/pdf-1-f-w/PM-60.pdf
- Майк Шермер «Скептик. Раціональний погляд на світ».
- Джордан Елленберґ «Як ніколи не помилятися. Сила математичного мислення»
- Дін Бернет «Наш дивакуватий мозок»
- Карл Саган Світ, повний демонів. Наука як свічка в пітьмі
- Керол Тевріс і Елліот Аронсон «Помилки, які були допущені (але не мною). Чому ми виправдовуємо дурні переконання»
- Річард Фейнман «Радість пізнання»
- Стівен Левітт та Стівен Дабнер «Фрікономіка» та «Суперфрікономіка»
- Роб Бразертон «Недорливі уми. Чим нас ваблять теорії змови»
- Стівен Сломан і Філіп Фернбах «Ілюзія знання. Чому ми ніколи не думаємо на самоті»
- Стівен Пінкер «Просвітництво сьогодні»
- Даніел Канеман «Мислення швидке й повільне»
- Елізер Юдковський «Гаррі Поттер та методи раціональності»
Приєднуйтесь!
Бережіть себе і родину!
Все буде Україна!
Немає коментарів:
Дописати коментар