Техніки формування критичного мислення (вправи, статті, книги, курс)

 Формування критичного мислення (вправи, статті, книги, курс)


Що ж таке критичне мислення? 

На сторінці The Foundation for Critical Thinking, відомої організації, присвяченої вивченню і популяризації критичного мислення, подано таке коротке визначення: «Критичне мислення – це мистецтво аналізу й оцінки мислення з наміром його покращити».

Як розвивати критичне мислення в учнів 

  • аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел;
  • бачити проблеми, ставити запитання;
  • висувати гіпотези та оцінювати альтернативи;
  • робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його.

5 порад щодо критичного мислення TED Ed



Як у вас розвинуне критичне мислення?

Прикладом розуміння, чи маєте ви гарно розвинине критичне мислення, може бути експеримент, проведений Дж. Брунером та Л. Постманом. Гляньте на два набори карт:


Ви, певно, побачили чотири шістки і чотири сімки різних мастей. А зараз придивіться уважніше. Чи помітили ви, що на картах в одному з цих наборів щось негаразд? Можете визначити, в чому проблема? Присвятіть цьому хвилинку, перед тим, як читати далі.
А тепер – пояснення. 
Брунер і Постман додали до колоди звичайних карт ряд карт, де звичні масті зображались іншим кольором – червоні трефи і піки, чорні бубни і чирви. При короткій демонстрації 96 % учасників експерименту сприймали фальшиві карти як нормальні. При детальнішій же демонстрації декотрі учасники описували колір незвичайних карт як коричневий, чорний з червоним відтінком, брудно оливковий тощо.

Ви бачите качку чи кролика? Це залежить від вашого сприйняття, воно визначає, як ви інтерпретуєте свої зорові відчуття, дивлячись на цю картинку.

Що ви бачите на цій картинці?


Інтелектуали, певно, побачать тут книгу, але якщо придивитись, то це можна сприйняти як зображення грудей, які видно у викоті плаття.

Критичне мислення: що насправді стоїть за прокляттям п'ятниці 13-го?



Стратегія розвитку критичного мислення «Кубування»


Кубування є методом навчання, що полегшує розглядання різних сторін теми. Це навчальна методика, яка пропонує учням відповісти на 6 запитань різних типів, що стосуються теми. Цей підхід передбачає використання кубика із написаними на кожній грані вказівками щодо напряму мислення або письма.
На кожному боці кубика вказівка: опишіть це; порівняйте це, встановіть асоціації,; проаналізуйте це; знайдіть застосування цьому; запропонуйте аргументи „за” або „проти” цього. Отже, вказівки на гранях куба є такими:
– Опишіть це. Розгляньте уважно об’єкт (можливо лише уявний) та опишіть, що ви бачите, відзначаючи колір, форму, розміри. 
– Порівняйте це. На що схоже? Від чого відрізняється? 
– Встановіть асоціації. Про що це змушує вас думати? 
– Проаналізуйте це. Скажіть, як це зроблено Вам не обов’язково це знати. Ви можете вигадати.
 – Знайдіть застосування цьому. Як саме це може бути застосоване? 
– Запропонуйте аргументи « за» або « проти». 
– Займіть певну позицію 

Перегляд:

Завантажити шаблон: тут.

Стратегія "Кластер"




Цікаві вправи для розвитку критичного мислення (практичний досвід)






ПРОГРАМА КУРСУ

Під час курсу ви навчитеся:

  • Наукового методу і його застосування в повсякденному житті.
  • Інструментів, які поліпшать ваше повсякденне мислення і допоможуть глибше зрозуміти упередження.
  • Порад, як можна змінити погляди інших людей.
  • Технік для навчання і кращого запам’ятовування інформації.
  • Як відрізнити факти від вигадки.

Технологія формування критичного мислення

ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ І ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВИМІР

Книги:
- Майк Шермер «Скептик. Раціональний погляд на світ». 
- Джордан Елленберґ «Як ніколи не помилятися. Сила математичного мислення» 
- Дін Бернет «Наш дивакуватий мозок» 
- Карл Саган Світ, повний демонів. Наука як свічка в пітьмі 
- Керол Тевріс і Елліот Аронсон «Помилки, які були допущені (але не мною). Чому ми виправдовуємо дурні переконання» 
- Річард Фейнман «Радість пізнання» 
- Стівен Левітт та Стівен Дабнер «Фрікономіка» та «Суперфрікономіка» 
- Роб Бразертон «Недорливі уми. Чим нас ваблять теорії змови» 
- Стівен Сломан і Філіп Фернбах «Ілюзія знання. Чому ми ніколи не думаємо на самоті» 
- Стівен Пінкер «Просвітництво сьогодні» 
- Даніел Канеман «Мислення швидке й повільне» 
- Елізер Юдковський «Гаррі Поттер та методи раціональності»




Приєднуйтесь!

Бережіть себе і родину! Все буде Україна!

Немає коментарів:

Дописати коментар