Сучасні освітні технології (штучний інтелект, імерсивні технології, STEM-освіта, змішане навчання), корисні матеріали, практичні онлайн-інструменти, фізика. Дізнались про щось нове? Одразу реалізуймо в роботі!
Вебсервіс LiveWorksheets дозволяє вдосконалювати робочі матеріали, створені в форматах
docx, pdf, jpg і png. Перетворює звичайні сторінки в інтерактивний матеріал для
самоперевірки. Можна створювати робочі листи, які містять кілька типів
завдань.
Які завдання можна створити за допомогою Liveworksheets
додавання текстових полів для введення тексту
вибір правильної відповіді
вікторина з вибором правильної відповіді
зіставлення
перетягування правильної відповіді
завдання на прослуховування
завдання на вимову
відкриті питання
додавання mp3 файлів
додавання відео з YouTube
додавання посилань
Як почати працювати інструкція:
Посилання на LiveWorksheets
Приклади вже створених завдань (завдання можна завантажити і використовувати для власних занять): початкова школа;
Отримати інформацію щодо умов участі у фінальному етапі XXІX Всеукраїнського турніру юних фізиків можна за тел. 067-68-28-539, Кремінський Борис Георгійович,
E-mail: b_kreminskyi@ukr.net.
Завдання, що пропонуються для I етапу турніру, розміщено на сайті Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» (https://imzo.gov.ua/), додаються.
Завантажити умови завдань за посиланням.
1. Скажи мені – Архімед чи ні?
Заповніть скляну банку наполовину піском і помістіть в неї будь-яке тіло (камінь, брусок, кульку тощо). Закривши банку, поставте її на вібруючу підставку. Вивчіть явище і опишіть, як і від чого залежить «занурення» або «спливання» тіла.
2. Водомірка.
Всі юні (і не дуже) фізики легко нададуть відповідь на запитання, що саме утримує водомірку на поверхні води. А чи зможуть вони сказати, яке максимальне прискорення розвиває водомірка при розгоні і гальмуванні і чим визначається максимальна швидкість її руху?
3. Фонтан ліліпутів.
Якщо зробити невеликий фонтан з тонким соплом і трохи відхилити його від вертикального положення, можна спостерігати цікаве явище: у верхній точці утворюється крапля, яка зростає та спускається вниз, захоплюючи цівку фонтану, після чого все повторюється. Дослідіть це явище.
4. Погляд з іншого боку.
Є вікно, завішене тюлем. Чи буде видимість краще ззовні або зсередини залежно від освітлення? Вивчіть оптичну проникність тюлю.
5. Рафінована спрага.
Є башточка з цукру-рафінаду, що стоїть в калюжі чаю. Який об’єм чаю може "випити" ця башточка залежно від параметрів системи?
6. Гаряче-холодно.
Виготовте газовий диференціальний термометр з двох шприців і хлорвінілової прозорої трубки. Вивчіть, від чого залежить його чутливість та інерційність (час запізнювання показів). Продемонструйте його роботу.
7. Зламана призма.
Беремо призму, пускаємо промінь світла і отримуємо промінь на виході. Ставимо призму на серветку, просочену рідиною, і промінь зникає. Дослідіть явище та визначте, яку інформацію щодо властивостей речовин та системи можна отримати.
8. Козацький обігрівач.
Резиденцію Запорозького гетьмана (дерев'яну кімнату) взимку обігрівали річковою галькою, нагрітою в багатті. За твердженням екскурсовода, «галька тримала тепло 3 дні». Розберіться з фізичної точки зору в цій системі опалення. Скільки потрібно було гальки? До якої максимальної температури могли нагріти гальку? Виконуючи правила техніки безпеки, проведіть модельний експеримент.
9. Привид у вікні.
Іноді предмети здаються роздвоєними, якщо дивитися на них через вікно з подвійним склом. Таке роздвоєння може бути небезпечним–наприклад, при спостереженні літака з вікна диспетчерської. Від чого і як залежить видима відстань між предметом і його «примарою»? Дослідіть і опишіть явище.
10. Як лізеш на стіну, то гав не лови!
На відео спортсмен біжить вгору по двох паралельних стінках. За яких умов це можливо?Відео: https://www.youtube.com/watch?v=5Pqtbt2nXvE&=&feature=em-uploademail(починаючи з моменту 7.45).
11. Вікно в інші світи.
На фото –не м’яч, не літаюча тарілка і це не фотошоп. Це –дірочка у вікні нашої квартири. Така ж дірочка є у вікні нашого фізкабінету. Такі дірочки іноді утворюються від удару камінчика або градини. За яких умов з’являється дірка? Від чого і як залежать її розміри і форма? Дослідіть і опишіть ефект.
12. Чай рушив!
Під час зупинки поїзда на столик (не в заглиблення!) поставили склянку. Столик злегка похилий. Доки поїзд стояв, склянка перебувала у спокої. Поїзд рушив – і через деякий час склянка почала сповзати. Вивчіть і опишіть явище.
13. Що в лоб, що по лобі.
Розрахуйте теоретично і дослідіть експериментально лобове зіткнення двох неодимових магнітних куль на гладкому горизонтальному столі. З якої найбільшої відстані кулі зближуються без поштовху? Від чого і як залежить ця відстань? Від чого і як залежить число зіткнень? Зробіть чисельні оцінки. Які цікаві ефекти Вам вдалося помітити?
14. Не в своїй стихії.
«Летимо ми під вітрилом з рибами летючими...» (В.Крапівін). Опишіть з фізичної точки зору «двигун», що забезпечує політ летючих риб. Вивчіть,від чого і як залежать основні кінематичні характеристики руху риб. Чим зумовлені максимальні значення цих характеристик?
15. Найкращий дарунок – гадаю, що мед.
Як у домашніх умовах виміряти в’язкість зацукрованого (густого) меду?
16. Пісковий годинник.
Добре просушений і очищений пісок через вузький отвір скляної (наприклад, кварцової) трубки висипається в кювету. Спостерігається широкий конус з піску, що висипається. Вивчіть, від чого і як залежить кут «розвороту» конуса з піску, що висипається.
17. Слід на воді.
«Ученые немало лет
Гадают за закрытой дверью,
Как обнаружить этот след,
Чтоб лодку выследить, как зверя.
Среди безбрежной синевы
Их ожидают неудачи,
Поскольку нет следа, увы.
И нет решения задачи.»
(Олександр Городницький)
Те, що у воді не залишається сліду, – неправда! Запропонуйте метод, за допомогою якого можна вимірювати час існування сліду, який залишається у відкритій водоймі (наприклад, від весла байдарки).
Лев Ландау — радянський фізик, академік АН СРСР (обраний у 1946). ЛауреатНобелівськоїпреміїз фізики1962 року "задослідженняз теоріїконденсованихсередовищірідкогогелію."
Надзвичайно обдарований математично, Ландау жартома говорив про себе: «Інтегрувати навчився років в 13, а диференціювати умів завжди».
Всесоюзні конференції в Харкові відвідали метри теоретичної фізики Поль
Дірак і Нільс Бор. Друкований в Харкові «Фізичний журнал Радянського
Союзу» розсилався передплатникам по всьому світу. Академік Олександр
Ілліч Ахієзер згадував: з приїздом до Харкова Ландау УФТІ став одним з
кращих світових центрів фізичної науки, і визнавав, що «якби мене
попросили назвати лише двох фізиків, в максимальній мірі прославили
українську науку, то я б назвав теоретика Л.Ландау і експериментатора
Л.Шубнікова ».
1935 — читання курсу фізики в Харківському державному університеті,
завідування кафедрою загальної фізики ХДУ. Присвоєння звання професора.
Альберт Ейнштейн — німецький та американський фізик-теоретик. Автор теорії відносності. Лауреат Нобелівської премії з фізики (1921).
У архівах Нобелівського комітету збереглося близько 60 номінацій
Ейнштейна у зв'язку з формулюванням теорії відносності, проте премія
була присуджена лише в результаті номінації шведського фізика Карла Вільгельма Озеєна, у зв'язку з поясненням фотоелектричного ефекту.
Озеєн особливо підкреслював, що цього разу він номінує Ейнштейна не у
зв'язку з теорією, яка представлялася спірною членам Нобелівського
комітету, а у зв'язку з поясненням природного явища, поза сумнівом
спостережуваного в експерименті. У результаті цієї номінації Ейнштейн
отримав премію за 1921 заднім числом одночасно з Нільсом Бором восени 1922. (Вікіпедіа)
Річард Фейнман — американський фізик, один з творців квантової електродинаміки. Лауреат Нобелівської премії з фізики (1965, разом з С. Томонагою і Дж. Швінгером) «Зафундаментальніроботиз квантовоїелектродинаміки,що малиглибокінаслідкидляфізикиелементарнихчастинок(for their fundamental work in quantum electrodynamics,with deep-ploughing consequences for the physics of elementary particles)».
Нільс Бор - данський фізик-теоретик і громадський діяч, один із творців сучасної фізики. Лауреат Нобелівської премії з фізики (1922) «за заслуги в дослідженні будови атомів і випромінювання, що випускається ними».
В університеті Нільс Бор виконав свої перші роботи з дослідження
коливань струменя рідини для точнішого визначення величини поверхневого
натягу води.
Опустіть різнокольорові квіти на воду, налиту в ємність. На ваших очах пелюстки квітів почнуть розпускатися. Це відбувається тому, що папір намокає завдяки підйому води по паперовим пелюсткам (капілярні явища), стає поступово важче і пелюстки розкриваються. Якщо ви хочете повторити цей досвід ще раз, вийміть квіти з води, і дайте їм висохнути, після чого вони будуть знову готові до того, щоб розпуститися на воді.
Напишіть побажання всередині квітки і подаруйте радість і знання своїм дітям та близьким.
Зробіть квіти із паперу різної щільності і виміряйте час розкривання пелюстків.
Дякую за увагу!
Бажаю Вам нових ідей, успіхів!
Навчаємося, бо ми цього варті! Підписуйтесь на блог! Підписуйтесь на канал YouTube.
Покладіть палаючий шматок паперу в пляшку з горлечком, трохи вужчим, ніж яйце. Папір, що горить, нагріється і розширить повітря в пляшці, а молекули повітря будуть витікати з пляшки. На горлечко пляшки покладіть яйце - варене й очищене. Коли вогонь згасає, повітря в пляшці остигає. Атмосферний тиск у пляшці знижується. В результаті різного атмосферного тиску більш високий зовнішній тиск штовхає яйце в пляшку.
Подумайте, як можна дістати яйце із пляшки?
Щоб дістати яйце з пляшки, ми повинні підвищити атмосферний тиск у пляшці (за допомогою продування або нагрівання).
Інертність
Як дізнатися яке яйце варене і яке яйце сире?
Коли сире яйце крутиться, його складові повинні подолати тертя від шкаралупи, яке спричиняє обмеження його руху, отже, ускладнює його вільне обертання.
Навпаки, варене яйце залишається відносно стабільним, оскільки центр його маси незмінний. Коли яйце обертається, весь його рух відбувається в унісон.
Ми можемо зробити висновок, що інерція сирого яйця більша, ніж вареного яйця?
Ця абревіатура розшифровується так: S-science, T-technology, E-engineering, A-art, M-mathematics (maths). Набір цих областей знань (наука, технологія, інженерія, творчість, математика) в сукупності являє собою методологічну базу даної технології. Сенс її полягає в тому, що школярі вчаться цих дисциплін в рамках якихось практичних завдань, проектів, наприклад, з робототехніки, програмування, конструювання, дизайну, створенню мобільних додатків тощо.
Взагалі, освітня технологія STEAM орієнтована більшою мірою на практику, це дає дітям і підліткам зрозуміти, що отримані знання можна і навіть потрібно відразу ж застосовувати. Також методика дозволяє розкривати свій потенціал, висловлювати свою позицію, спілкуватися і працювати в команді, створювати креативні та інноваційні продукти.
На базі кафедри фізики кристалів фізичного факультету було створено STEAM-AR клуб "Наука навколо нас". Детальніше із роботою клубу можна ознайомитись за посиланням.
Доповнена реальність (Augmented reality).
Технології доповненої реальності (Augmented Reality, AR) здатні
проектувати цифрову інформацію (зображення, відео, текст, графіку) поза
екранами пристроїв та об’єднувати віртуальні об’єкти з реальним
середовищем. Популярна кілька років тому гра Pokemon GO є яскравим
прикладом AR технологій. Познайомитись з доповненою
реальністю можна за допомогою одного лише смартфона.
Доповнена реальність на уроках біології:
Доповнена реальність на уроках астрономії:
Доповнена реальність на уроках фізики:
Доповнена реальність на уроках географії:
Доповнена реальність на уроках історії:
Fishbone
Діаграма Ішікави — відома як діаграма «риб'ячої кістки» (англ. Fishbone Diagram) або «причинно-наслідкова» діаграма (англ. Cause and Effect Diagram), а також як діаграма «аналізу кореневих причин».