Борис Гриньов (ІСМА + ХНУ ім. В.Н. Каразіна)

 Наукою не треба пишатися, її треба робити


 Борис Гриньов про перспективи роботи Інституту сцинтиляційних  матеріалів.

Харків'янин Борис Гриньов - український вчений-матеріалознавець, академік НАН України, доктор технічних наук, професор. Директор Інституту сцинтиляційних матеріалів НАН України (Харків). Завідувач кафедри фізики кристалів фізичного факультету ХНУ імені В.Н. Каразіна. Заслужений діяч науки і техніки (1998), один з 30-ти найбільш цитованих українських вчених. З 2017 року представник України в ЦЕРН (Швейцарія).


Гриньов - автор текстів пісень для популярних виконавців. Наприклад, 16 грудня вчена рада Інституту сцинтиляційних матеріалів завершився виступом ElKravchuk з піснею про екзопланети.

Борис Гриньов з дружиною Тетяною самовіддано збирають і впорядковують сучасне мистецтво України. Їх колекція налічує більше трьох тисяч об'єктів.
БОРИС ГРИНЬОВ ПРО КОЛЕКЦІЮ І КОЛЕКЦІОНУВАННЯ.

Д. Тарусова

- Готуючись до інтерв'ю, я була вражена однією цифрою: «40% доглядових потужностей європейських аеропортів зроблені на наших кристалах» - тобто з використанням сцинтиляторів Вашого Інституту. Не знаходжу більш природного першого питання, крім як запитати, чому про це майже ніхто не знає? Чому харківський інститут не "на прапорі» хоча б НАНУ як рідкісний привід пишатися сучасної української наукою?

Б. Гриньов

- А що наукою пишатися, її треба робити ... Знаєте, у нас настільки специфічний, вузький напрямок наукової діяльності, що не всі навіть в Академії розуміють, чим займається Інститут. 

Д. Тарусова

- Так що ж все-таки це таке, сцинтилятори? 

Б. Гриньов

 - Спеціально для таких випадків я пару місяців назад записав популярний виступ на сайті Малої академії наук України: чим займається інститут «для чайників». 


Якщо коротко, то сцинтиляція в перекладі з грецького це «спалах світла». Сцинтиляційний матеріал - це такий факір, який дозволяє зареєструвати невидиме випромінювання, яке нас пронизує, а ми цього не відчуваємо. Якщо б я мав лічильник, заснований на сцинтиляторах, він би зараз все це зафіксував. Сцинтилятор - це матеріал, який під дією частинок починає випромінювати світло, світитися. І це дозволяє невидиме випромінювання навколо, робити видимим. Він дуже важливий для науки, медицини, це «серце» доглядових установок в аеропортах.

Д. Тарусова

- Ваш інститут єдиний приклад в Україні, що наука може успішно розвиватися - я не помиляюся?

Б. Гриньов 

- Ні, він не один такий. Але правда в тому, що такі приклади можна перелічити на пальцях однієї руки. Вони працюють в різних областях. Для того, щоб бути успішним, треба знайти свою нішу. Інститут проблем математичних машин і систем НАН України під керівництвом Анатолія Морозова робить системи «Рада» - зараз і для Казахстану. Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору Станіслава Довгого аж ніяк не страждає від бездіяльності. Радіоастрономічний інститут в Харкові, який, що називається, «сидить на замовленнях». Вони просто про це не говорять, всі знаходяться в тиші.

Д. Тарусова

- Розкажете історію успіху Вашого інституту? 

Б. Гриньов 

 - Ми працюємо в складі Науково-технологічного комплексу «Інститут монокристалів». Він обслуговував весь Союз. Ми були галузевим НДІ Мінхімпрома, який об'єднував 18 підприємств на території всієї країни; фарби, детектори, продукція для оборони - все йшло тільки за постановами Радміну і ЦК КПРС. При величезній черзі замовників, інститут був засекречений, адреси його - в центрі Харкова - ніхто не знав. Прохідна, колючий дріт і один телефон для міжміських дзвінків. А коли впала «завіса», ми стали цікаві для всього світу. Мій колектив ніколи не працював на неповний робочий тиждень. У 1996 році ми виграли два тендери, Японії і США (Стенфордський університет), на створення великих установок для експерименту з фізики високих енергій. За який, до речі, в 2008 році була присуджена Нобелівська премія. 

Це були величезні проєкти, що принесли нам величезну славу. Ми вчасно зорієнтувалися, під час розвалу Союзу не передали, як повинні були, великі технології з виробництва великогабаритних кристалів в Іркутськ і Ангарськ. Ми розробили великі технології і вони у нас залишилися, ми організували тиражування в Харкові - і це стало для нас хлібом самоокупності. На сьогодні можемо робити унікальні вироби, які користуються попитом всюди в світі.

Д. Тарусова

- Зараз робляться організаційні кроки по трансформації науки, як Вам бачиться?

Б. Гриньов 

- У нашій голові все склалося від колишніх заслуг, від патонівської Академії. А кожні 5 років має відбуватися оновлення. Якщо вчений почав повторювати свої результати, він перетворюється на ремісника і йому самому стає нецікаво. Він весь час повинен бути попереду. Наука - це не фізкультура, це олімпіада - ти повинен перемагати.

Д. Тарусова

- Борисе Вікторовичу, скільки у Вашому інституті молоді? 

Б. Гриньов  

 - Ось я тільки дав своєму відділу кадрів завдання, щоб вони порахували цю цифру, тому що НАНУ надіслала звернення, подавайте на гранти молодіжних груп і лабораторій на наступні роки. Доходило до 40% молоді, останніми роками це 20% - тобто, при загальній чисельності 240 осіб, це під 50 співробітників. У нас є своя аспірантура, ми набираємо 7 осіб на рік. Ще з 1993 року ми, завдяки вмінню передбачати майбутнє стан справ, почали видавати англійською свій журнал: "Functional Materials" - зараз черга стоїть, щоб там друкуватися. Також інститут випускає книжкову серію «Стан та перспективи розвитку функціонального матеріалознавства», в якій вийшло вже більше 50 книг, причому їх розмітають моментально, ті ж росіяни, як рідкісні збірники глибоких знань.

Щорічно ми проводимо за містом школу-семінар для молоді, де їм читають лекції маститі вчені. Бурхливе обговорення так підвищує кваліфікацію людей! Це раніше доводилося змушувати вчитися, виховувати, критикувати. А зараз вони самі більше прагнуть вдосконалюватись. Образ вченого поступово змінюється, просто небо і земля, коли ми починали працювати в незалежній Україні і зараз, коли вони в своїй темі підковані і розмовляють на 3 мовах.

Д. Тарусова

 - І вдається Вам утримувати таких співробітників?

 Б. Гриньов

 - Частково так. У мене є ще друга частина, виробництво. За рахунок того, що у нас якийсь замкнутий цикл, вчені можуть свою розробку реалізувати навіть в дрібносерійне виробництво. Взагалі, ми успішні, тому що у нас гримуча суміш: фізики, хіміки, біологи й інженери. Хіміків регулярно тягнуть під Київ на фармпідприємства. У Харкові хороша школа, такий плідний «заміс», коли ти не монокультуру вирощуєш, а сад, де все росте: і яблука, і груші, і сливи. У нас в інституті працює більше 30 молодих вчених, які отримували президентські премії. Але вони отримали і що? Свої амбіції на якийсь момент задовольнили, а їм же сім'ю годувати треба. Постійно вигравати грант не дадуть, тому вони йдуть, стають айтішники. Нещодавно пішов відмінний хлопець, який пройшов всю нашу школу, отримав премію Президента, пройшов стажування в Греноблі, виграв грант молодих вчених в лабораторії - і 4 місяці тому пішов в айтішний компанію: одружився. А був чистим фізиком, який займався сцинтиляторами. Але це зараз мова наукової роботи - комп'ютер, тому перехід здійснити легко, щоб заробити на шматок хліба.

Проте, молоді йдуть в науку. Треба бути фанатом для цього, звичайно, але такі люди є, і для них ми живемо і працюємо, і створюємо умови. Я розумію, що завжди селекція когось приведе, і вона приводить. Мої хлопці в 33 роки захищають докторську в експериментальній фізиці. Я сам захистив в 38, і то це було надзвичайне подія! Людина народжується з талантом, і потрібно їх шукати і підтримувати. Заради цього і живеш, розумієте? Я б вже давно, напевно, кинув займатися наукою, якщо б не було цих «пуголовків» навколо.

Д. Тарусова

- Борисе Вікторовичу, на сьогодні у вас хто найбільший замовник і хто - конкурент?

 Б. Гриньов

 - Китай у нас найбільший замовник. Вони не можуть освоїти ці технології, не можуть скопіювати, вони дуже специфічні. Таким же способом вирощування кристалів, вони вирощують ще тільки в «Сіменсі», що купив собі технології і у себе поставив вирощування кристалів в Америці, в Чикаго. Були конкуренти "Saint-Gobain". Один із підрозділів - наш прямий конкурент, вони займаються кристалами. Для компанії це був іміджевий проєкт світового монополіста.

 Наука була, є і буде.

Джерело 

Фото.

Корисні публікації.


Соляний гігант

 "Інститут монокристалів" - сапфір для армії та ліки для серця

Свято в домі колайдера. Як українці прорубали вікно у Всесвіт

 

Дякую за увагу!
Бажаю Вам нових ідей!
Навчаємося, бо ми цього варті!
Підписуйтесь на блог!
Підписуйтесь на канал YouTube. 
Підписуйтесь на сторінку у fb.
https://www.facebook.com/educationXXII/
Запрошуємо навчатися на фізичному факультеті ХНУ імені В.Н. Каразіна


Основи МКТ. Задачі ЗНО.

Основні положення МКТ. Формули. Інтерактивні вправи. Задачі


В основі МКТ лежать три основні положення:

  • всі речовини утворені з найдрібніших частинок — молекул, які самі складаються з атомів.
  • атоми й молекули перебувають у безперервному хаотичному русі;
  • частинки взаємодіють одна з одною силами, що мають електричну природу.

Експериментальне підтвердження уявлень про молекулярно-кінетичну теорію - броунівський рух.

Моделювання броунівського руху великої частинки (частинки пилу), яка стикається з великим набором менших частинок (молекул газу), які рухаються з різною швидкістю в різних випадкових напрямках.
 

Молекулярна маса (відносна атомна маса)

Молярна маса М (таблиця Менделєєва)


 Маса однієї молекули

 


Кількість речовини

Одиницею кількості речовини є моль. Моль дорівнює кількості речовини системи, яка містить стільки ж частинок, скільки міститься атомів у 0,012 кг вуглецю-12



 Кількість речовини суміші

Кількість речовини суміші дорівнює сумі кількостей речовини окремих компонентів:


 

Концентрація частинок

 

Середня кінетична енергія поступально руху молекул ідеального газу


Основне рівняння МКТ



МКТ. Тренажер формул

Фізика МКТ "Знайди пару"

 Вправа "Мікроскопічні та макроскопічні параметри"

 Задачі.

Двохатомний газ перебуває в камері під тиском р0. Коли абсолютну температуру газу збільшили в 3 рази, відбулася повна дисоціація його молекул - усі вони розпалися на атоми. Яким став після цього тиск газу? Уважайте, що об'єм камери залишається сталим.  


У кімнаті ввімкнули опалення. Температура повітря підвищилася від 18 °С до 27 °С за незмінного атмосферного тиску. Визначте, на скільки відсотків зменшилася кількість молекул газів повітря в кімнаті. Уважайте, що 0 °С відповідає 273 К.


 

Задачі для самостійної роботи.

1. Визначте молярну масу повітря, вважаючи його сумішшю: 78% азота і 22% кисню.

2. Знехтувати проміжками між молекулами, оцініть розміри молекули води.

3. Унаслідок підвищення абсолютної температури ідеального газу в 3 рази кожна друга молекула розпалася на 2 атоми. Визначте, у скільки разів збільшився тиск газу?


Приєднуйтесь на сервер "Фізика" на Discord: https://discord.com/invite/ZUxcC22  


Telegram: https://t.me/pakhomovaeducation 
 https://t.me/physicsks

Бережіть себе і родину!

Дякую за увагу!
Бажаю Вам нових ідей!
Навчаємося, бо ми цього варті!
Підписуйтесь на блог!
Підписуйтесь на канал YouTube.

Підписуйтесь на сторінку у fb. https://www.facebook.com/educationXXII/
Запрошуємо навчатися на фізичному факультеті!

Spiral

 Spiral - платформа дистанційного навчання


На даний момент Spiral може безкоштовно підтримувати дистанційне навчання.

Інтерфейс англійською мовою.

Потрібно зробити власний акаунт і можна працювати. Не потрібно додатково встановлювати програми. Учні приєднуються за кодом або запрошенням, що відправлено на електронну скриньку.

Можна додати класи, що створені вже у Google Classroom.

Можливості платформи.

1. Quickfire Lite


Задайте усне запитання у режимі реального часу, і замість того, щоб підняти одну руку, весь клас може відповісти з будь-якого пристрою. Відповіді зберігаються. Можна створити опцію: відповідь одного учня при цьому інші учні групи можуть коментувати відповідь.
Після опитування вчитель може прокоментувати відповіді.

2. Quickfire

Вікторина. Виберіть низку форматів запитань із відкритих, закритих, MCQ, опитувань, малюнків або звукової відповіді. Оцінюйте в режимі реального часу або асинхронно. 

3. Discuss

Робота із презентацією.

Імпортуйте будь-яку презентацію PowerPoint або PDF і презентуйте в режимі реального часу в класі або в режимі онлайн. Запропонуйте ключові питання для обговорення у групі, щоб учні могли обмінюватися коментарями, думками та ідеями між собою.

4. Team Up


Спільні проєкти.
Учні можуть створювати спільні презентації та ділитися ними із пов’язаних пристроїв у класі та вдома. Також можна представити власний проєкт решті класів для рецензування.

5. Clip

Перетворіть будь-яке публічне відео в живий чат із запитаннями та вікторинами. Будь-яке відео із YouTube можна перетворити у інтерактивне завдання.

Spiral інтегровано з Google Classroom, Clever, Edmodo. 

 

Приєднуйтесь на сервер "Фізика" на Discord: https://discord.com/invite/ZUxcC22  


Telegram: https://t.me/pakhomovaeducation 
 https://t.me/physicsks

Бережіть себе і родину!

Дякую за увагу!
Бажаю Вам нових ідей!
Навчаємося, бо ми цього варті!
Підписуйтесь на блог!
Підписуйтесь на канал YouTube.

Підписуйтесь на сторінку у fb. https://www.facebook.com/educationXXII/
Запрошуємо навчатися на фізичному факультеті!