Сторінки

Сторінки

2023-24 (календарно-тематичне планування)

MYP IB

АКТУАЛЬНО

STEM

Польша

Доповнена реальність

Українські діти у Варшаві

Участь у проєктах 2021

Участь у проєктах 2020

Усміхнись!

Фізика

Теми блогу:

Критичне мислення в епоху штучного інтелекту: виклики та можливості

Критичне мислення



У сучасному світі критичне мислення стає однією з ключових компетентностей, без яких важко орієнтуватися в інформаційному потоці. Із появою інструментів генеративного штучного інтелекту у вільному доступі це вміння набуло ще більшої значущості. Сьогодні будь-хто може швидко отримати тексти, зображення чи аналітичні матеріали, створені алгоритмами, однак далеко не завжди ці результати є точними, достовірними чи нейтральними. Тому вміння аналізувати джерела, відрізняти факти від припущень, перевіряти інформацію та формувати власні зважені висновки стає не лише корисною навичкою, а й необхідною умовою успішного навчання, професійної діяльності та відповідального громадянства. Критичне мислення дозволяє використовувати потенціал штучного інтелекту як інструмент для розвитку, а не ставати його пасивним споживачем.




Поділіться у коментарях своїм досвідом: які стратегії чи звички допомагають вам розвивати критичне мислення? Можливо, ви маєте власні прийоми перевірки інформації, ведете дискусії чи тренуєтеся ставити запитання до будь-якого твердження. Ваші ідеї можуть стати натхненням для інших читачів!

Корисні публікації



Цікаві вправи для розвитку критичного мислення (практичний досвід)



👍 Поставте лайк, напишіть коментар і поділіться публікацією з друзями! Це допомагає просувати блог і мотивує знаходити ще більше цікавого контенту! 🙏 Дякую кожному з вас! Ви — найкращі! ❤


Нова опція Gemini: створення дитячих книг на замовлення

 Нова опція Gemini: створення дитячих книг на замовлення



Ресурс Gemini отримав захопливу нову можливість — тепер він може створювати дитячі книги за вашим запитом. Це відкриває простір для креативності, навчання та розвитку у зовсім новому форматі.

https://gemini.google.com/gem/storybook

Як це працює?

Користувач формулює ідею для майбутньої історії: головного героя, сюжет або навіть лише тему. Сервіс на основі цього генерує повноцінну книжку для дітей. Вона може бути написана різними мовами, а також озвучена, що робить її одночасно і текстовим, і аудіоресурсом.

Чому це корисно?

  1. Вивчення іноземних мов

    • Дитина (або дорослий) отримує історію іноземною або рідною мовою.

    • Потім можна слухати її у вигляді подкаста.

    • Такий формат поєднує читання, слухання та сприйняття інтонацій — ідеальний спосіб практикувати мову.

  2. Мотивація до читання

    • Якщо книжка створена про персонажа, якого вигадав сам малюк, інтерес до читання зростає у кілька разів.

    • Дитина стає не просто читачем, а співтворцем історії.

  3. Креативність та емоційний розвиток

    • Можливість вигадувати нові світи, героїв та пригоди надихає дітей проявляти фантазію.

    • Це також може стати гарним сімейним ритуалом: разом придумати сюжет, а потім слухати або читати створену книгу.

Що далі?

Gemini не лише робить навчання інтерактивним, а й перетворює його на гру. Ви можете створювати книги під конкретні потреби:

  • історії з новою лексикою для уроків англійської,

  • казки перед сном рідною мовою,

  • пригоди з улюбленими героями для розвитку уяви.

Приклад промпта:


Створи storybook у стилі Діснея, у якій розповідається про захисників і захисниць України після віроломного нападу Росії для дітей молодшого шкільного віку.

Результат:


💡 Напишіть у коментарях ваші ідеї, як цю опцію можна ще використати у навчанні. Можливо, саме ваш варіант стане новим трендом у поєднанні освіти та технологій!



👍 Поставте лайк, напишіть коментар і поділіться публікацією з друзями! Це допомагає просувати блог і мотивує знаходити ще більше цікавого контенту! 🙏 Дякую кожному з вас! Ви — найкращі! ❤


Сценарії Першого уроку "Вшанування пам’яті захисників і захисниць України"

 Сценарії Першого уроку "Вшанування пам’яті захисників  і захисниць України"


МОН рекомендує у 2025/2026 навчальному році присвятити Перший урок вшануванню пам’яті захисників і захисниць України, які віддали життя за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність нашої держави.

Сценарій "Ми українці: честь і слава незламним!" для 9-11 класів від Галини Ступницької. 

Мета уроку — виховання почуття гордості за героїчний український народ, готовності захисту до й допомоги країни, формування шани до загиблих героїв. Урок містить конспект і презентацію.ерудит

Сценарій розрахован на 5-7 класи та запланован у форматі урока- бесіди.



Перший урок "З Україною в серці" для молодшої школи (1-4 класи) з мультимедійною презентацією, спрямований на розширення патріотичних знань, формування гордості за Батьківщину, розвиток пізнавального інтересу до минулого і сьогодення України.ерудит



Методичні рекомендації від Українського інституту національної пам’яті у сценарії «Vincit qui meminit (Перемагає той, хто пам’ятає)» з пропозиціями початку уроку з хвилини мовчання, використання відео «Діалоги про війну. Повномасштабне вторгнення» та залучення ветеранів та волонтерів до дискусій.пон+ 1

Конспект першого урок 2025-2026«Ми українці: честь і слава незламним!» (1-4 класи) (конспект, презентація)

Завантажити матеріали для Першого уроку 2025 «Ми українці: честь і слава незламним!»: конспект , презентацію.

Відео


Додаткові джерела:

  1. https://pon.org.ua/novyny/11346-peremagaie-toi-khto-pamiataie-tema-pershogo-uroku-2024-2025-roku.html
  2. https://www.schoollife.org.ua/rekomendatsiyi-do-pershogo-uroku-vincit-qui-meminit-pam-yataye-toj-hto-peremagaye/
  3. https://zol-2.schools.lviv.ua/materialy-dlya-provedennya-pershoho-uroku/
  4. https://naurok.com.ua/pershiy-urok-2024-2025-i-bude-zhiti-ukra-na-419864.html
  5. https://erudyt.net/vixovni-zaxodi/konspekti-do-1-veresnya
  6. https://erudyt.net/vixovni-zaxodi/konspekti-do-1-veresnya/pershyy-urok-2024-na-temu-z-ukrainoiu-v-sertsi.html
  7. https://urok-ua.com/stsenarij-linijky-pershogo-dzvonyka-2025/
  8. https://naurok.com.ua/pershiy-urok-prezentaciya-mi-ukra-nci-419507.html

👍 Поставте лайк, напишіть коментар і поділіться публікацією з друзями! Це допомагає просувати блог і мотивує знаходити ще більше цікавого контенту! 🙏 Дякую кожному з вас! Ви — найкращі! ❤

pro-vnesennya-zmin-u-metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-okremyh-pytan-zdobuttya-osvity-v-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osvity-v-umovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini

Про внесення змін у методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні», наказ МОН № 1162 від 20 серпня 2025 року



Наказ Міністерства освіти і науки України № 1162 від 20 серпня 2025 року «Про внесення змін до методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» внести зміни до методичних рекомендацій, затверджених наказом МОН № 563 від 15 травня 2023 року, у частині організації освіти в умовах воєнного стану. Ці зміни впроваджують механізм визнання результатів навчання українських учнів, які здобувають освіту за кордоном, а також підтримують безперервність навчального процесу для дітей, які перебувають на тимчасово окупованих територіях або за межами України.

У наказі також скасована чинність наказу МОН № 836 від 13 червня 2024 року, що був попереднім документом щодо цієї теми. Директору директорату шкільної освіти доручено розповісти цей наказ на офіційному веб-сайті МОН для публічного доступу.

Завантажити документу форматі pdf, 704959 Б

Це ключовий документ, який регулює організацію освіти в складних умовах воєнного стану в Україні, зокрема адаптоване навчання для дітей з різних регіонів та обставин, у тому числі тих, хто здобуває освіту одночасно в Україні та за кордоном.шкільне життя+ 2

  1. https://www.schoollife.org.ua/pro-vnesennya-zmin-u-metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-okremyh-pytan-zdobuttya-osvity-v-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osvity-v-umovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini/
  2. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/95247/
  3. https://naurok.com.ua/post/novi-normativni-dokumenti-do-2025-2026-navchalnogo-roku-oglyad-dobirki-dlya-zzso
  4. https://solom-osvita.gov.ua/docs/10691/
  5. https://golosiiv.irc.org.ua/news/10-05-57-21-08-2025/
  6. https://znayshov.com/News/Details/pro_orhanizatsiiu_2025_2026_navchalnoho_roku_v_zakladakh_zahalnoi_serednoi_osvity
  7. http://monmetod.in.ua/index.php/1755-pochatok-2025-2026-navchalnoho-roku-nakazy-mon-metodychni-rekomendatsii-ta-kalendarne-planuvannia.html

Основні конкретні пункти внесення змін до методичних рекомендацій МОН України № 1162 від 20 серпня 2025 року:

  • Зміни внесено в методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану, затверджені наказом МОН № 563 від 15 травня 2023 року.

  • У новій редакції врегульовано механізм організації та здійснення процедури визнання результатів навчання на рівнях повної загальної середньої освіти, які отримали громадяни України у суб'єктах освітньої діяльності за кордоном.

  • Визнано таким чином, що втратив чинність, наказ МОН № 836 від 13 червня 2024 року, який стосувався попередніх змін у цих методичних рекомендаціях.

  • Директорату шкільної освіти доручено забезпечити оприлюднення наказу на офіційному веб-сайті МОН.

  • Відповідним департаментам покладено обов'язок внести відмітки у справах архіву.

  • Контроль за виконанням наказу заявлено на заступника Міністра освіти.

Ці зміни спрямовані на підвищення ефективності організації освітнього процесу для учнів у складних умовах воєнного стану, зокрема для тих, хто навчається за кордоном або перебуває на тимчасово окупованих та небезпечних територіях.шкільне життя+ 1

  1. https://www.schoollife.org.ua/pro-vnesennya-zmin-u-metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-okremyh-pytan-zdobuttya-osvity-v-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osvity-v-umovah-voyennogo-stanu-v-ukrayini/
  2. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/95247/
Наказ МОН № 1162 від 20 серпня 2025 року "Про внесення змін у методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні".
1. Забезпечення безперервності здобуття освіти дітьми в умовах воєнного стану.
1.2 МОН пропонує дітям-громадянам України, які вимушено знаходяться за кордоном, такі варіанти здобуття освіти під час дії воєнного стану:
1) навчатись тільки в закладі освіти країни перебування учня за очною формою;
2) поєднувати навчання в закладі освіти країни перебування за очною формою і в закладі загальної середньої освіти України за однією з форм здобуття освіти, передбачених законодавством: дистанційною (зокрема, у дистанційних класах (групах) для вивчення навчальних предметів (Інтегрованих курсів) українознавчого компонента), сімейною (домашньою), екстернатною;
3) навчатися у закладах освіти країни перебування та суб’єктах освітньої діяльності, розміщених за кордоном зокрема, які організовують викладання навчальних предметів (інтегрованих курсів) українознавчого компонента, та які успішно пройшли
верифікацію та обліковуються з використанням засобів ПАК «ЛІКОМ» та/або надають освітні послуги у співпраці з Державним ліцеєм «Міжнародна українська школа» відповідно до укладеного договору;
4) якщо це не суперечить законодавству країни перебування, навчатися тільки в закладі освіти України за однією з форм навчання, передбачених законодавством (дистанційною, сімейною (домашньою), екстернатною).
Важливо! Варто врахувати, що для дітей з ООП що перебувають за кордоном не враховано в сімейній чи екстернатній формі навчання процесу написання ІПР, використання адаптацій чи модифікацій, а оцінювання здійснюється за загальними критеріями, без врахування ООП.
1.3 Відповідно до законодавства України дитина може бути зарахована лише до одного закладу загальної середньої освіти України.
1.4 З метою недопущення перевантаження учнів / учениць, які одночасно здобувають загальну середню освіту в закладі освіти країни перебування та України, під час організації освітнього процесу для них рекомендуємо використовувати Типову освітню програму для навчання дітей, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення Російської Федерації і
здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування та України. затверджену наказом Міністерства освіти і науки України від 18 серпня 2023 року № 1014 (у редакції наказу Міністерства освіти І науки України від 07
серпня 2025 року № 1119), як за дистанційною формою здобуття освіти, так і за домашньою (сімейною) або екстернатною. https://mon.gov.ua/.../pro-zatverdzhennya-tipovoyi...
1.5 Заходи, що мають вжити педагоги українських шкіл щодо оптимізацІЇ освітнього процесу, зокрема:
- складати розклад онлайн-уроків з урахуванням зайнятості учнів протягом дня в закладі освіти країни перебування;
- не вносити до розкладу предмети (курси) вибіркового освітнього компоненту;
- застосовувати, за потреби, асинхронне навчання з використанням відеозаписів уроків, зокрема, використовувати національну платформу для дистанційного навчання «Всеукраїнська школа онлайн» (далі - ВШО).
1.6 Діти, які перебувають на тимчасово окупованій території України, можуть продовжити навчання в українській системі шкільної освіти за одним із таких варіантів:
1) за однією з визначених законодавством форм здобуття освіти
(дистанційною, сімейною (домашньою), екстернатною, педагогічним патронажем) навчатися у закладі освіти України за Типовою освітньою програмою ві дповідного рівня повної загальної середньої освіти;
2) за однією з визначених законодавством форм здобуття освіти
(дистанційною, сімейною (домашньою), екстернатною, педагогічним патронажем) навчатися у закладі освіти України за Типовою освітньою програмою для навчання на рівнях повної загальної середньої освіти осіб, які проживають або проживали на тимчасово окупованій території 'України, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 21 липня 2025
року № 1047.
2. Оцінювання і визнання результатів навчання.
2.1 Оцінювання, зокрема І підсумкове, результатів навчання здобувачів освіти заклад освіти України може здійснюватися за потреби з використанням технологій дистанційного навчання і засобів зв'язку.
2.2 Визнання результатів навчання, які особа здобула у суб’єктів освітньої діяльності за кордоном, здійснюється відповідно до Порядку визнання на рівнях повної загальної середньої освіти результатів навчання, здобутих шляхом формальної та/або неформальної освіти у суб’єктів освітньої діяльності.
розміщених за кордоном, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 червня 2025 року № 734
2.3 Відповідно до Порядку у випадку, якщо дитина за кордоном здобувала формальну освіту (навчалася у закордонній школі, гімназії, ліцеї, коледжі тощо), у тому числі в Інтеграційному класі, такі результати навчання, які були нею здобуті, не потребують оцінювання, визнаються та зараховуються
закладом освіти України шляхом співвіднесення шкали оцінювання таких результатів навчання із шкалою, визначеною системою оцінювання, затвердженою МОН України.
Важливо! один із батьків, законних представників (для осіб, які не досягли повноліття) або повнолітня особа самостійно має подати до закладу освіти України заяву, складену у довільній
формі, та додати копії документів (наприклад, табель, свідоцтво досягнень, виписку оцінку, інформаційну довідку із оцінками, копії / фотографії класного журналу, у т. ч. електронного, профайл або портфоліо учня тощо), що підтверджують та/або дають змогу ідентифікувати результати навчання дитини.
2.4 відмінність у році (класі) навчання у закладі освіти за кордоном та Україні не є перепоною для визнання та зарахування результатів навчання.
3. Зарахування до закладу освіти, видача документів про результати навчання та/або здобуття освіти.
3.1 Зарахування дітей до закладу освіти здійснюється відповідно до Порядку зарахування, відрахування, та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року № 367, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05 травня 2018 року за № 564/32016 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0564-18#Text
3.2 Учні, які переривали здобуття освіти і повертаються у заклад освіти в Україні, ідуть у той клас, в якому мали б навчатись якщо б не переривали навчання.
Учні, батьки яких написали заяву на продовження навчання для повторного здобуття загальної середньої освіти у відповідному класі можуть бути зараховані (поновлені) на паралелі класів, яка на 1 рік навчання передує тій, на якій би вони навчалися, якби не переривали навчання у ЗЗСО України.
3.3 У випадку відсутності документів про освіту або попередні результати навчання, оцінювання результатів навчання за
певний клас організовується після зарахування (поновлення) у закладі освіти України.
3.4 Учням, які завершили навчання у дев’ятому / одинадцятому класах, за підсумками визнання результатів навчання може бути видано свідоцтво про здобуття базової середньої освіти / свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти. Додаток до відповідного свідоцтва видається за результатами
річного оцінювання та державної підсумкової атестації (у разі проведення) з урахуванням результатів навчання, визнаних закладом освіти у встановленому порядку.
3.5 Інструкцією з діловодства у закладах загальної

Короткі історії. Мить

Мить


Вона не бачила його пів року. Сто шістдесят днів і ночей самостійності. Він пішов туди, де захищають Батьківщину, а вона залишилася тут — ростити сина, мовчки тримати світ на плечах.

А потім — вони побачилися. На чотири ночі і три дні. Він зняв невелику квартиру.

Вони гуляли вечірнім містом, трималися за руки, як у двадцять п'ять. Купували продукти в супермаркеті — неквапливо, обираючи овочі та рибу. Готували разом тунця з овочами. Їли на маленькій кухні, сміялись, згадували перші мандрівки.

Прокидалися під однією ковдрою. Казали "Добрий ранок". І ці прості слова були найтеплішими, що вона чула за ці місяці.

І ось тоді, в ці дні, вона знову відчула себе маленькою дівчинкою. Не сильною, не тією, що завжди "тримається", не мамою, не жінкою, яка все встигає. Просто — маленькою. Тією, що може притулитися, нічого не вирішувати, не планувати, не бути стіною. Він був поруч — і цього було досить.

Але ранки спливають швидко.

В останній із них він встав дуже рано, зібрав речі й поцілував її на прощання. Його головні слова: "Дякую".

"Вибач". 

Вона була у порожньому ліжку. Зробила каву, зібралася, віддала ключі. Потім взяла рюкзак — і вийшла на автобус, щоб повернутися до сина.

На вулиці було тепло, але всередині вже дув вітер.

Знову — вона. Доросла жінка. Сильна. Стримана. Сама.

Але глибоко всередині, під усіма шарами тиші, в ній ще залишилась маленька дівчинка.