Сторінки

Сторінки

2023-24 (календарно-тематичне планування)

MYP IB

АКТУАЛЬНО

STEM

Польша

Доповнена реальність

Українські діти у Варшаві

Участь у проєктах 2021

Участь у проєктах 2020

Усміхнись!

Фізика

Теми блогу:

«STEM-Старт» навчальна програма курсу + STEM проєкти

 «STEM-Старт» навчальна програма курсу 



Програмою передбачено однакове тематичне планування (однакові теми та їхня кількість) для 1-4 класів. Увесь курс поділений на 5 змістових ліній: «Дослідницькі навички», «Хімічна наука», «Фізична наука», «Наука про життя» і «Наука про Землю та Космос».

Рекомендації щодо диференціації уроків у 1-4 класах за однаковими для всіх класів темами:

1. Теоретична частина модуля. Для 1, 2, 3 та 4 класів тематичне планування уроків виглядатиме однаково, тобто теми повторюватимуться. Зазвичай, для 1 класу подається тільки основна теорія. Для 2-4 класів учитель/учителька може на власний розсуд вибрати варіанти додаткового навантаження.

Наприклад: «Найкращі практики», «Смислові зв’язки», «Розширена теоретична частина модуля», «Збільшення лексичних одиниць», тощо. Вчитель/вчителька може обрати будь-який з цих варіантів і у будь-якій кількості для привнесення нової інформації на основі опанованої у 1 класі для 2-4 класу. Так, для 1 класу беремо тільки «Пояснення для учнів», для 2 – «Пояснення для учнів» + «Найкращі практики», для 3 – «Пояснення для учнів» + «Смислові зв’язки», для 4 – «Пояснення для учнів» + «Розширена теоретична частина модуля».

2. Практична частина модуля. Основна частина диференціації уроків для 1-4 класів полягає у практичній частині модуля. Офлайн-вправи можна назвати «Лабораторними (практичними) роботами» або “Дослідженнями”.

Крім цього, після завершення модулів передбачається виконання учнівством STEM-проєктів. У кожному класі повинно бути передбачено виконання 4 STEM-проєктів (орієнтовно 14 годин на рік). Тематику проєктів і час для реалізації кожного з них визначає вчитель/вчителька самостійно.

«STEM-Старт» навчальна програма курсу за вибором для 1-4 класів закладів загальної середньої освіти (авт. Потапенко І. В., Дубовик О. А., Онопрієнко О. В.)

I семестр (вересень – грудень, ~34 уроки)

Вступ та дослідження (4 год / 2 модулі)
1–2. Дослідницькі інструменти (вступ, прилади, правила дослідів)
3–4. Практика: спостереження, дослідницькі методи

Наука про життя (16 год / 8 модулів)
5–6. Живі істоти: класифікація
7–8. Організм і середовище
9–10. Різноманіття рослин
11–12. Різноманіття тварин
13–14. Людина і здоров’я
15–16. Баланс у природі: харчові ланцюги
17–18. Взаємозв’язки в екосистемі
19–20. Природа і людина (охорона довкілля)

Фізична наука – Енергія (6 год / 3 модулі)
21–22. Джерела енергії
23–24. Тепло, світло, звук
25–26. Використання енергії людиною

Узагальнення та практикум (4 год)
27–28. Практичні досліди (жива природа)
29–30. Узагальнення І семестру


II семестр (січень – травень, ~36 уроків)

Фізична наука – Сила і рух (8 год / 4 модулі)
31–32. Сила: види
33–34. Рух і швидкість
35–36. Тертя
37–38. Практичне застосування знань

Хімічна наука – Речовина (6 год / 3 модулі)
39–40. Властивості речовин
41–42. Суміші
43–44. Вода і повітря як речовини

Наука про Землю (10 год / 5 модулів)
45–46. Форма та будова Землі
47–48. Ґрунти
49–50. Корисні копалини
51–52. Погода та клімат
53–54. Води на Землі

Наука про Космос (6 год / 3 модулі)
55–56. Сонце – джерело енергії
57–58. Місяць і його фази
59–60. Планети Сонячної системи

Узагальнення та практикум (6 год)
61–62. Практичні роботи (речовина, сила, енергія)
63–64. Практичні роботи (Земля і Космос)
65–66. Узагальнення року
67–70. Проєктна діяльність, інтегровані завдання, підсумкове оцінювання

🔆 STEM-проєкт «Сонячна піч із картону та фольги»

Мета: дослідити, як сонячне світло може перетворюватися на тепло для приготування їжі.


🔬 Science (Наука)

  • Сонячні промені несуть енергію.

  • Дзеркальні поверхні (фольга) відбивають світло.

  • Темні поверхні (чорний папір) добре поглинають тепло.


💻 Technology (Технології)

  • Використання доступних матеріалів: картонна коробка, фольга, прозора плівка або скло, чорний папір.

  • Перевірка, як зміна конструкції впливає на ефективність підігріву.


🛠 Engineering (Інженерія)

  • Створення сонячної печі:

    1. Взяти картонну коробку (наприклад, для піци).

    2. Вирізати у кришці віконце і обклеїти його фольгою, щоб відбивати світло.

    3. Усередині дно вистелити чорним папером (поглинає тепло).

    4. Отвір закрити прозорою плівкою чи склом (створює «парниковий ефект»).

    5. Помістити бутерброд у коробку, закрити кришку, направити відбивач на Сонце.


📏 Math (Математика)

  • Виміряти час, за який бутерброд нагріється.

  • За допомогою термометра перевіряти температуру всередині печі.

  • Порівняти результати в різний час доби чи за різної хмарності.

  • Побудувати графік: «Температура печі залежно від часу перебування на сонці».


✅ Очікуваний результат

  • Учні побачать, як Сонце може нагрівати їжу без електрики чи газу.

  • Розвинуть уявлення про альтернативні джерела енергії.

  • Спробують справжній «сонячний бутерброд» 🌭.


💧 STEM-проєкт «Вивчаємо фізику із краплями олії на воді»

Мета: дослідити властивості рідин (густина, поверхневий натяг), явище лінзи у краплі, створити фотопроєкт «Краса фізики».


🔬 Science (Наука)

  • Густина: олія легша за воду, тому крапля тримається на поверхні.

  • Поверхневий натяг: крапля зберігає округлу форму.

  • Лінза: крапля олії працює як маленька лінза і заломлює світло.

  • Молекулярна будова: крапля має межу між двома середовищами (вода – олія).


💻 Technology (Технології)

  • Використання фотоапарата або камери смартфона для зйомки.

  • Підсвічування знизу: кольоровий екран планшета/телефону, ліхтарик із фільтром.

  • Використання програм для обробки фото (додавання контрасту, макрозйомка).


🛠 Engineering (Інженерія)

  • Побудова простої «фотолабораторії»:

    1. Пластикова або скляна прозора ємність із водою.

    2. Краплі олії на поверхні води.

    3. Під ємністю — планшет/екран із кольоровою підсвіткою.

    4. Камера/смартфон над поверхнею (можна використати штатив чи саморобний тримач).

  • Експерименти з різною кількістю крапель і типами олії (соняшникова, оливкова).


📏 Math (Математика)

  • Виміряти середній діаметр краплі на фото (можна за допомогою лінійки та масштабу)


✅ Очікуваний результат

  • Діти зрозуміють, чому олія не змішується з водою.

  • Побачать, як працює поверхневий натяг та ефект лінзи.

  • Навчаться поєднувати фізику з мистецтвом — зроблять власні фото «наукової краси».

  • Організують фотовиставку «Фізика у краплі» у класі чи школі.


🪴 STEM-проєкт «Город на підвіконні»

Мета: показати умови росту рослин та навчити дітей вирощувати овочі й зелень у домашніх умовах.


🔬 Science (Наука)

  • Рослини потребують світла, води, тепла й ґрунту для росту.

  • Фотосинтез: рослини перетворюють світло на енергію.

  • Спостереження за різницею росту рослин у різних умовах (більше світла / менше води тощо).


💻 Technology (Технології)

  • Використання пластикових контейнерів, горщиків, стаканчиків для посадки.

  • Організація додаткового підсвічування LED-лампами.

  • Використання календаря поливу (можна у вигляді цифрової таблиці чи мобільного нагадування).


🛠 Engineering (Інженерія)

  • Створення міні-городів:

    1. Підготовка ґрунту й ємностей.

    2. Посів насіння (кріп, квасоля, петрушка, салат тощо).

    3. Розміщення контейнерів на підвіконні чи під лампою.

    4. Система поливу (можна виготовити простий крапельний полив із пляшки).

  • Порівняння результатів у різних групах учнів (наприклад, «город без підсвічування» і «город із лампою»).


📏 Math (Математика)

  • Вимірювання висоти рослин щотижня.

  • Підрахунок кількості листочків.

  • Фіксація дати проростання насіння.

  • Побудова графіка: «Висота рослини – час», «Кількість листочків – тиждень».


✅ Очікуваний результат

  • Учні побачать, як змінюється рослина на різних етапах росту.

  • Дослідять, які умови є найсприятливішими для проростання насіння.

  • Навчаться вести щоденник спостережень і працювати з даними.

  • Отримають перший власний урожай 🌱 (зелень для бутербродів або салату).

🏎 STEM-проєкт «Тертя навколо нас»

Мета: дослідити види тертя та зрозуміти його роль у житті людини.


🔬 Science (Наука)

  • Тертя буває корисне (ходьба, їзда на велосипеді) та шкідливе (зношування деталей).

  • Сила тертя залежить від матеріалу поверхні та ваги тіла.

  • Є різні види тертя: ковзання, кочення, спокою.


💻 Technology (Технології)

  • Використання побутових матеріалів: дерев’яні дощечки, тканина, наждачний папір, пластик.

  • Застосування ваги/вантажу для перевірки сили тертя.

  • Використання смартфона як секундоміра або датчика руху (для вимірювання часу/швидкості).


🛠 Engineering (Інженерія)

  • Створення «тестової траси»:

    1. Підготувати дошку з різними покриттями (тканина, наждачка, пластик, папір).

    2. Взяти маленьку іграшкову машинку або брусочок.

    3. Запускати його по кожному покриттю.

    4. Вимірювати відстань, яку проходить предмет.

  • Варіації: змінювати вагу тіла (додати вантаж) і дивитися, як це впливає на силу тертя.


📏 Math (Математика)

  • Вимірювання відстані руху (у см).

  • Вимірювання часу руху (за допомогою секундоміра).

  • Обчислення середньої швидкості:

    v=stv = \frac{s}{t}
  • Побудова таблиці: «Покриття – відстань руху – час – швидкість».

  • Порівняння результатів та побудова діаграми.


✅ Очікуваний результат

  • Учні зрозуміють, що сила тертя буває різною і залежить від матеріалів.

  • Побачать, як тертя впливає на швидкість і відстань руху.

  • Усвідомлять приклади корисного і шкідливого тертя у повсякденному житті.

  • Зроблять висновки у вигляді міні-звіту або плакату «Де тертя допомагає, а де заважає?».


Календарні плани

pdfОрієнтовне календарно-тематичне планування інтегрованого курсу «Я досліджую світ», 4 клас

Навчально-методичне забезпечення

Окрім комплекту робочих зошитів для учнів, навчально-методичне забезпечення до підручника “Я досліджую світ” складається з методичних рекомендацій для вчителя, розробок інтегрованих днів, електронних додатків (інтерактивних версій сюжетних картин та коміксів), розвивальних онлайн-ігор тощо.

Розміщені на сайті матеріали структуровано за навчальними тижнями.

ЗАВАНТАЖИТИ КОНСПЕКТ ПЕРШОГО УРОКУ

Наскрізні теми навчальної програми

Тема 1. Подорожуємо і відкриваємо світ (вересень)

Тема 2. Машина часу (жовтень)

Тема 3. Чарівні перетворення (листопад)

Тема 4. Факти і таємниці (грудень)

Тема 5. Світ невидимий (січень)

Тема 6. Світ невідомий (лютий)

Тема 7. Як це влаштовано? (березень)

Тема 8. Енергія (квітень)

Тема 9. Можливості людини (травень)


Джерела:

https://svitdovkola.org/

https://www.schoollife.org.ua/


👍 Поставте лайк, напишіть коментар і поділіться публікацією з друзями! Це допомагає просувати блог і мотивує знаходити ще більше цікавого контенту! 🙏 Дякую кожному з вас! Ви — найкращі! ❤


2 коментарі: